Nominujete svojho obľúbenca?
Foto: Shutterstock.com„Predstavujem si ho ako učiteľa, ktorý učí s radosťou a záleží mu na jeho žiakoch. Taktiež vie urobiť vyučovacie hodiny zaujímavými. Určite by mal byť empatický, ľudský ku svojim žiakom, skutočne sa o nich zaujímať a mať ich rovnako rád. Myslím, že aj medzi učiteľmi v našej škole sa nájdu takí, ktorí sa snažia učiť zážitkovo, zapájajú sa do rôznych projektov a súťaží so svojimi žiakmi, motivujú a podporujú ich v tom, venujú sa im vo svojom voľnom čase. Najlepšie sa mi pracuje pri učiteľovi, ktorý vie do vyučovacej hodiny vniesť aj humor. Ten je veľmi dôležitý, aby bola atmosféra v triede, ako aj na hodinách viac uvoľnená,“ vraví 14-ročný Olivér Vajkai, žiak 9. ročníka na ZŠ Ul. pohraničná 9 v Komárne, ktorý je na škole aktívnym environmentalistom, baví ho programovanie a robotika a v týchto oblastiach aj reprezentuje školu na medzinárodnom poli.
Hanka Noščáková je o trochu staršia, už študuje na Strednej odbornej škole pedagogickej v Bratislave a ešte ako žiačka ZŠ zvíťazila v medzinárodnej súťaži Mladí reportéri pre životné prostredie.
„Ideálneho učiteľa si predstavujem ako mentora, ktorý pomáha žiakom rozvíjať poznatky, podporuje ich v tom čo ich baví, vie ich nasmerovať, záleží mu na študentovi ako osobnosti. Mala som šťastie na takého pedagóga, sama na sebe som vnímala, že som sa na jeho hodiny tešila a neprekážalo mi robiť ani práce, ktoré ma možno až tak nebavili. Vedela som, že to nerobím preto, že je to v osnovách, ale preto, aby som lepšie pochopila učivo, aby som sama seba rozvíjala,“ vraví Hanka.
Podobne opisovali svoju predstavu o ideálnom pedagógovi deti aj v nereprezentatívnom prieskume, ktorý robil Komenského inštitút CEEV Živica. Cieľom inštitútu je poukazovať na to, že takýchto učiteľov a učiteliek je na Slovensku dosť a zaslúžia si lepšie spoločenské uznanie. Už 5 rokov tých najlepších objavuje aj ocenenie Učiteľ Slovenska.
„Každá učiteľka či učiteľ, ktorý je odovzdaný svojej práci a nevzdáva to ani napriek nastaveniu súčasného systému, si zaslúži poďakovanie za svoju prácu. Spoločnosť potrebuje vnímať výnimočných pedagógov a ich prínos, a pedagogická verejnosť zas potrebuje pozitívne vzory. Preto sa už päť rokov po sebe pripájame k celosvetovej iniciatíve The Global Teacher Prize a spolu s ďalšími viac ako 40 krajinami sveta organizujeme toto národné ocenenie. Vďaka tomu vieme, že aj naši pedagógovia dokážu konkurovať tým najlepším vo svete. Bohužiaľ o nich počujeme iba málo, a to chceme zmeniť,” hovorí Zuzana Labašová, projektová manažérka Komenského inštitútu, ktorý zastrešuje ocenenie.
Vlaňajšia laureátka ocenenia Učiteľ Slovenska, nemčinárka Alexandra Hučeková, má o výbornom pedagógovi rovnakú predstavu ako deti. „Pre mňa je stelesnením vlastností osobnostných aj profesionálnych: ľudskosť, empatia, humor, prirodzenosť a k tomu svedomitosť, kreativita, chuť vzdelávať sa a chuť hľadať cesty, ako svojim učiacim sa pomôcť nielen naučiť sa niečo konkrétne z hodiny, ale aj vytvoriť si pozitívny vzťah k učeniu, vzdelávaniu ako takému,“ dodáva obľúbená učiteľka, ktorá nabáda žiakov, rodičov, ale i pedagógov, ktorí poznajú pedagóga, ktorý taký je, aby ho nominovali na tohtoročné ocenenie Učiteľ Slovenska.
„Ocenenie Učiteľ Slovenska bolo a je pre mňa a mojich žiakov dôležité ako uznanie odborníkov, že spôsob, ako svoju prácu vykonávam, je správnou cestou. V širšom chápaní je dôležité, že ocenenými učiteľmi dostáva naša spoločnosť isté vzory, a verejnosť si tak môže lepšie vytvoriť obraz o dobrej škole, o dobrom vyučovaní a cez toto ocenenie môže ľahšie formulovať svoje očakávania a diskutovať o nich,“ myslí si Alexandra Hučeková.
Nominovať pedagogičku alebo pedagóga na ocenenie môže ktokoľvek. Stačí vyplniť formulár na webe Učiteľa Slovenska https://ucitelslovenska.sk/zapoj-sa/nominuj/. Treba tak spraviť do 6. novembra. Komenského inštitút bude následne nominovaných kontaktovať a ak vyplnia prihlášky, nominačný proces bude uzavretý. Učiteľa Slovenska 2022 napokon vyberie odborná porota.