Základné domáce činnosti chce znevýhodnené deti naučiť škola.
Foto: shutterstock.comVedenie školy a mesta chce tým zvýšiť ich šance zamestnať sa, prípadne pokračovať v štúdiu na niektorej z odborných škôl.
„Pri nástupe detí do školy je u nich badateľná absencia skúseností s knihou, ceruzkou a papierom či konštrukčnými a didaktickými hrami. Ich sociálne prostredie im neposkytuje dostatok podnetov pre rozvoj osobnosti, telesný, psychický či rečový vývin,“ približuje zástupkyňa riaditeľa školy Ildikó Kotlár.
Deťom chýbajú aj hygienické a pracovné návyky, tiež rebríček hodnôt. „Nie sú zvyknuté ani samostatne riešiť úlohy a individuálne sa rozhodovať, čo im spôsobuje problémy,“ dodáva.
Preto im škola s pomocou samosprávy chce pripraviť osobitný vzdelávací program. Deti vo veku 13 až 16 rokov by sa mali na vyučovaní naučiť bežné domáce činnosti. Oprava domácich spotrebičov, varenie, pečenie, šitie, starostlivosť o dieťa či základná hygiena. Rozdelení budú do dvoch skupín: Varíme, pečieme a Rodina, domácnosť.
Projekt si vyžiada investíciu asi 100-tisíc eur. Nakúpiť by sa mali kuchynské a domáce spotrebiče - chladničky, sporáky, kuchynské roboty či šijacie stroje. Chlapci sa naučia pracovať s vŕtačkami, pílkami, kladivami či nožnicami na plech.
K dispozícii majú deti mať aj figuríny novorodencov či prebaľovacie pulty. „Obsiahneme všetky oblasti života, ktoré by mali deti ovládať k tomu, aby mohli žiť plnohodnotný život a mať šancu na lepšiu budúcnosť ako ich rodičia,“ plánuje primátor Fiľakova Attila Agócs.
Mesto požiadalo o regionálny príspevok z Akčného plánu rozvoja okresu Lučenec. Prostriedky by malo mesto vyčerpať postupne počas troch rokov. Zrekonštruuje z nich štyri učebne, do ktorých nakúpia potrebné pomôcky a nástroje. Zároveň pokryjú náklady na zvýšenú spotrebu energií a na odmeny pre projektových manažérov a štyroch pedagógov školy, ktorí sa nad rámec svojich bežných povinností budú venovať inklúzii detí.
S prácami by sa malo začať v najbližších dňoch. Podľa primátora sa tým zvýši šanca na pokračovanie štúdia na stredných školách. „Vidíme, že aj tu v miestnych fabrikách je práca, ktorá môže byť pre túto skupinu zaujímavá. Avšak, často chýba práve stredná škola k získaniu týchto pozícií,“ uviedol.
ANKETA: