Pripravte si za hodinku zázračnú kvasenú zeleninu. Pickles, to je hotová vitamínová bomba

Gabriela Bachárová, 3. januára 2019 o 12:38

Kvasiť nemusíte len tradičnú kapustu. Pickles je označenie pre rôzne druhy kvasenej zeleniny, ktorá sa pre vás a vaše deti stane v zime vítaným zdrojom sily. Skúste cibuľu, mrkvu, červenú repu či karfiól. Bude to vítané osvieženie a odľahčenie jedálnička po vianočnom hodovaní.

Nechať skvasiť môžete veľa druhov zeleniny.

Foto: Shutterstock.com

Vitamíny sú v zime nedostatkovým tovarom. Môžete si síce v obchode kúpiť paradajky či uhorky, ale ruku na srdce, chutia mdlo, pretože nie je ich sezóna. Navyše sú často plné chémie, ktorá sa používa nielen na ich vypestovanie, ale aj na prepravu zo vzdialených krajín a uchovávanie v skladoch. O čo lepšie bude, vyrobiť si vitamínovú bombu doma.

Kvasená zelenina pickles je na zimné obdobie veľmi vhodná. Má schopnosť zahrievať organizmus, zatiaľ čo letná zelenina ho ochladzuje. Veľa ľudí s príchodom chladnejšieho obdobia úplne inštinktívne prechádza zo šopského šalátu práve na kvasenú kapustu. Neobmedzujte sa však len na ňu.

Ako si vyrobiť chutné a zdraviu prospešné pickles? Skúste tento jednoduchý recept, ktorý vo svojej knihe Biokuchařka predstavila známa česká propagátorka zdravej stravy Hana Zemanová. Vezmite kilo zeleniny, ktorá je vhodná na kvasenie: mrkva, cibuľa, kapusta, karfiól, červená repa, brokolica, na jar sú vhodné ešte aj napríklad reďkvička či kaleráb, v lete uhorka. Ďalej budete potrebovať pätnásť až dvadsať gramov morskej soli. Pripravte si tiež asi štvorlitrovú keramickú, drevenú či sklenenú nádobu, do ktorej pickles uložíte. Kúpiť sa dajú aj špeciálne pickles súdky.

Kapustu nakrájajte najemno, cibuľu na tenké polmesiačiky, mrkvu a červenú repu nahrubo, karfiól a brokolicu natrhajte na malé časti. Zmiešajte dohromady, pridajte soľ. Možno pridať aj rôzne korenie podľa chuti, fantázii sa medze nekladú, vhodné sú napríklad kmín, tymián. Miešajte tak dlho, kým zelenina nepustí trochu vody. Vtedy ju poriadne natlačte do nádoby. Na zeleninu je potom nutné položiť závažie podobne ako v prípade kvasenej kapusty. Poslúži na to napríklad veľká sklenená fľaša od minerálky naplnená vodou, pieskom či kamienkami. Pickles súdky už závažie obsahujú. Celý proces prípravy zaberie tak hodinku.

Nádobu umiestnite napríklad na kuchynskú linku (nie k radiátoru či na priamo slnko) a nechajte tri až päť dní kvasiť. Môže sa stať, že z nádoby bude vytekať kvasená šťava, postavte ju preto na hlboký tanier. Keď je zelenina hotová (poznáte to tak, že je v nej veľa šťavy), preložte ju do fliaš na zaváranie. Dbajte na to, aby zelenina bola ponorená do šťavy. V chladničke vám pickles vydrží aj niekoľko mesiacov.

Dajte však pozor, aby pickles v priebehu kvasenia nesplesnivelo, napríklad vinou špinavého uzáveru nádoby. V tom prípade ho vyhoďte. Ak sa vám pickles na prvý pokus nepodarí, skúste nabudúce do surovej zeleniny pridať trochu pickles kúpeného v ochode lebo kvasenej kapusty. Tento malý trik naštartuje proces kvasenia a výsledok bude určite lepší.

Podporuje trávenie aj imunitu
Pickles získate vďaka takzvanému mliečnemu kvaseniu, čo je kvasenie bez prístupu vzduchu, pri ktorom baktérie vyrábajú z jednoduchých cukrov kyselinu mliečnu.

„Vďaka mliečnemu kvaseniu si zelenina uchováva obsah vitamínov, u niektorých sa ich množstvo ešte zvyšuje. Podporuje trávenie, udržuje zdravú črevnú mikroflóru, posilňuje krv a imunitu. Do tela totiž prináša veľa enzýmov, ktoré regenerujú bunky," píše v knihe Hana Zemanová. Obsahuje vitamíny B, C či K, z minerálov draslík či horčík.

Pickles môžete pridať ku skoro každému hlavnému jedlu, do šalátov či ho jesť len tak. Nikdy ho však tepelne neupravujte.









Zdravie - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >