Učenie sa doma má viac výhod ako nevýhod, najťažšie býva často len začať.
Foto: shutterstock.comUčiť sa s deťmi doma nie je vždy idylka, pripúšťa aj odborníčka na domáce vzdelávanie, Viera Krajčovičová, predsedníčka Občianskeho združenia Domáce vzdelávanie na Slovensku. Ona sama je vyštudovaná učiteľka matematiky, a má aj skúsenosti s domácim vyučovaním svojich šiestich detí. Pri akýchkoľvek problémoch s učením detí by si rodiča mali podľa nej predovšetkým uvedomiť, že ťažkosti sú prirodzené.
Aké sú najčastejšie?
Nechce sa učiť
„Áno, je to tak, no nie je to ojedinelý problém, aj ostatní to tak majú. To by si mali rodičia uvedomiť, oslobodí ich to, upokojí a umožní im reagovať primeranejšie než keby mali v hlave nejaký pocit, že zlyhali, lebo nevedia svoje deti prinútiť k učeniu,“ hovorí Viera Krajčovičová.Nechuť učiť sa je prirodzená, napokon, nik nemôže tvrdiť, že sa deťom učiť chce, aj keď sú v škole. Tam sú však nútení – známkami, odmenami a trestami, domácimi úlohami. Teraz sa deti, zvyknuté na donucovací systém, dostali do pozície, kedy sa majú učiť z vlastnej vôle. Nie každý na to dokáže hneď nabehnúť. Dokonca sa vraví, že tak dlho, ako sa dieťa učilo preto, lebo muselo, si bude teraz zvykať na to, aby sa učilo preto, že samé chce.
Otázka teda nestojí, ako dieťa prinútiť učiť sa, ale ako v ňom vzbudiť záujem. Čo odporúča Viera Krajčovičová? „Univerzálna rada neexistuje – závisí od typu dieťaťa, ale aj od veku, tiež od súrodencov, či má rodič doma dvoch školákov, prípadne bábätko a školáka. Inak sa motivuje druhák a inak pubertiak na druhom stupni,“ zdôrazňuje.
Jednou z možností je podľa nej s dieťaťom si pohovoriť ako dospelý s dospelým: „Každý má svoje povinnosti a nie každému sa ich vždy chce urobiť, je to však potrebné. Ja musím variť, tiež sa mi vždy nechce, otec musí pracovať, tiež by si radšej možno čítal. Ty máš tú výhodu, že to svoje môžeš urobiť veľmi rýchlo a potom máš čas pre seba, na svoje záľuby,“ napríklad.
Užitočné je tiež si s dieťaťom sadnúť, porozprávať sa o celej situácii a povzbudiť ho: „Za hodinu-dve práce dokážeš zvládnuť to, nad čím by si v škole sedel celý deň.“
Deťom tiež pomáha, ak majú vytvorený režim. „My si napríklad s dcérou dáme dobré raňajky, potom si okolo deviatej vždy sadneme na hodinku k učeniu,“ vraví Viera Krajčovičová.
Niekedy pomôže, ak si dieťa samé určí, kedy sa bude učiť. V krajnom prípade to môže byť aj dohoda – ak sa budeš teraz učiť, potom si môžeš kresliť, tancovať, a podobne.
Nezaujíma ho preberané učivo
V tomto prípade je pomoc ľahšia, keďže každé dieťa má niečo, čo obľubuje. Domáce vzdelávanie má veľkú výhodu, že si môže každý voliť témy, aké chce. „Ak niekto má rád traktory, môžete si čítať o traktoroch. Kto dinosaury, tak zasa o dinosauroch. Doma možno práve vytiahnuť knihy, ktoré deti bavia a takto vypestovať lásku k čítaniu,“ pripomína Viera Krajčovičová.Platí to aj na iné predmety. „Ak pani učiteľka trvá na tom, že pracovný zošit z matematiky musí byť vypracovaný, tak sa síce nedá nič robiť, ale aj matematika sa dá vyučovať zábavne, napríklad vymyslieť úlohu na určitú tému, existujú aj rôzne hry, na webe sú na to aj špeciálne portály,“ dodáva.
Pre prvákov môže byť učením matematiky aj spoločenská hra – Monopoly, Človeče, Numeropolis a podobne.
Nerešpektuje rodiča ako učiteľa
Prevráti oči, prípadne zabuchne knihu s tým, že on to nevie a učiť sa nebude. V škole by si to dieťa nedovolilo, pred rodičom áno. Čo robiť? „Najprv sa treba upokojiť, nič neriešiť nasilu, krikom ani v afekte. Sadnime si ku káve, dieťaťu môžeme uvariť čaj a skúsme sa porozprávať o probléme,“ odporúča Viera Krajčovičová. Dieťa možno nájde odvahu vypovedať, čo je naozaj za týmto postojom.Deti sú väčšinou radi, že sú doma s rodičmi, takže problém treba hľadať inde než v tom, že ich neuznáva. Nechuť k učeniu môže mať korene niekde inde, možno v nejakom zážitku zo školy, medzi kamarátmi... Odhaliť to môže práve pokojný rozhovor.
Rodič nepozná dobre učivo
Nie je to neprekonateľný problém. „Všetko nájdeš na webe,“ je v tomto prípade cenná pomoc. Rodič si učivo vždy môže vopred naštudovať, a tiež si pomôcť náučnými videami a portálmi.„Ak dieťaťu pustíte film či video, nenechajte ho sledovať samé. Buďte pri ňom, zastavujte ho a hovorte o tom, čo ste práve videli, aby ste vedeli, že dieťa chápe a vníma, čo pozerá,“ radí odborníčka.
Čo so súrodencami
Ak je súrodencom bábätko, Viera Krajčovičová odporúča využiť na učenie čas, kedy bábätko spí. Pri starších, napríklad dvojročných deťoch je dobré, ak ich druhý rodič nejako zabaví, prípadne keď sa zahrajú nejako samé.Ak má dieťa už okolo štyroch rokov, aj ono už chce byť školák. „Treba ho zobrať medzi seba, dať mu nejakú omaľovánku, vymyslieť úlohu, skrátka brať ho ako rovnocenného žiaka,“ radí Viera Krajčovičová. Rodičia sú niekedy potom veľmi prekvapení, čo ich mladšie dieťa dokázalo pochytiť, pozná písmená, čísla, anglické slovíčka či vety.
„Ale my sme sa to učili ináč...“
Ani to nie je problém. Podstatné je, aby dieťa látke rozumelo, nie aby vedelo odrapotať poučky z knihy. Metód je veľa a rôznych.„Ku každému cieľu je veľa ciest. Napríklad len ak si zoberieme percentá v matematike – je tam viac možností, a my nemôžeme povedať, že len táto jediná je správna,“ pripomína Viera Krajčovičová.
Môžeme sa teda opýtať dieťaťa: „Ako by si na to išiel ty?“ Prípadne mu ukázať viac možností a nechať ho, nech si zvolí, aká mu vyhovuje najviac. Ak učiteľ preferuje len jednu metódu, aj teraz, v týchto časoch by mal určite rešpektovať, ak sa dieťa naučí inú.