To, čo si o stresujúcej situácii myslíme, je niekedy ťažšie ako situácia samotná.
Foto: shutterstock.comSamozrejme, traumatický alebo dlhodobý stres je škodlivý, normálny každodenný stres, správne dávkovaný môže byť prospešný. „Zdravá dávka stresu je pre špičkový výkon kľúčová, príliš veľa stresu človeka zadusí,“ pripomína americký denník The Washington Post.
Čoraz viac psychológov sa v tejto súvislosti domnieva, že rodičia by teda nemali za každú cenu chrániť deti pred stresom len preto, že sa považuje za nežiaduci a nezdravý.
Začať by sa malo už v skoršom detstve. Na to, že netreba chrániť už ani malé deti pred pádmi a nezdarmi, upozornila v rozhovore pre ahojmama.sk aj rodinná poradkyňa Naomi Aldort, podobný postoj majú psychológovia John a Linda Frielovci v knihe 7 najväčších rodičovských omylov.
„Zaväzovať deťom šnúrky len preto, aby toho na ne nebolo veľa, vytvára veľmi nebezpečný predecens. Dnes dcérke zaviažete šnúrky. Urobíte za ňu úlohu, keď bude mať deväť. Bežíte jej na pomoc vždy, keď sa poháda s kamarátmi. A ona tak nikdy nevyrastie,“ píšu John a Linda Frielovci.
Podľa Naomi Aldort sú pády výbornou životnou lekciou, rovnako ako malé zranenia. „Keď sa nejaké prihodia, neponáhľajte sa s hrôzou k dieťaťu. Počkajte, kým vás samé zavolá. Prípadne, ak je to možné, zostaňte neviditeľní. Bez úzkostnej reakcie rodičia sa dieťa často postaví a pokračuje v hre," vysvetľuje.
Odborníci pripomínajú, že pre prežívanie stresu nie je ani tak dôležitá samotná situácia, ako to, akým spôsobom ju človek interpretuje.
Zdravý stres je podľa odborníkov motivujúci, našu myseľ a telo pripravuje na nové výzvy, či už ide o skúšky, verejné vystúpenia alebo postavenie sa voči školskej šikane. Nezdravý je ten stres, ktorý sa javí väčší, než s akým sa dokážeme vysporiadať. „Čokoľvek, čo nás núti pracovať na hrane našich súčasných schopností, je stresujúce, ale takto sa učíme a rozvíjame," uviedla pre denník detská psychologička Lisa Damourová.
Rodičia by sa preto podľa nej mali naučiť prijať fakt, že ich deti sa nebudú vždy cítiť dobre, čo ale zákonite neznamená, že je niečo zle. Okrem toho by mali deťom pomôcť intepretovať stres pozitívne namiesto vyzdvihovania negatív.
Pre niekoho predstavuje veľký stres už len napríklad obyčajná písomka. Experti pre The Washington Post na jej príklade vysvetľujú, ako rodičia môžu túto stresujúcu záležitosť prestaviť v náležitom kontexte. Vysvetliť im, že je písomka im ukáže, ako ovládajú učivo, ale nemá vplyv na to, či uspejú v budúcnosti, ani na ich obľúbenosť u učiteľa, v triede alebo v rodine.
To, ako študenti vnímajú stres, teda či ho považujú za nápomocný alebo škodlivý, ovplyvňuje aj ich výkon v škole.