Modelová škola vo Zvolene.
Foto: CEEV ŽivicaPodľa Daniela Bútoru ide o spôsob vyučovania, ktorý čaká na Slovensku všetkých. „Slovensko je rozdelenou krajinou a my musíme hľadať spôsoby, ako túto krajinu stmeľovať,” uviedol. Táto škola by preto mala poskytovať rovnosť príležitostí aj pre deti, ktoré vyrastajú v generačnej chudobe.
Školu totiž navštevuje asi 200 žiakov, z toho viac ako 30 percent tvoria deti z marginalizovaných rómskych komunít, žijúcich vo zvolenskej časti pod Pustým hradom a Unionka. „Títo žiaci sem prichádzajú z horšej štartovacej čiary, a preto musia dostať iný spôsob podpory. Škola preto musí začať spolupracovať aj s inými organizáciami, aby hľadali spôsoby, aby deti neskončili v tej najhoršej časti sociálneho spektra,” uviedol minister.
„Týmto projektom chceme ukázať, že vzdelávať deti z rôznych sociálnych vrstiev, z vylúčených komunít, nemusí byť niečo, z čoho majú mať rodičia strach. Práve naopak, chceme ukázať, že ak škola a učitelia dostanú dobrú podporu a podmienky, tak aj výsledky detí môžu byť dobré,” priblížil Juraj Hipš z Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica, ktorá sa na budúci rok stane zriaďovateľom školy. Táto škola sa podľa neho stane komunitou, kde sa budú stretávať nielen žiaci a učitelia, ale aj rodičia.
Podľa riaditeľky Anny Cúttovej škole pri takomto sociálnom rozložení žiakov chýbala práve prepojenosť viacerých organizácií, ktoré by mohli pracovať najmä s rodinami detí zo sociálne odkázaného prostredia.