Rómske deti nepatria automaticky do špeciálnych škôl. V škole na východe boli „mentálne postihnuté“ celé triedy

Gabriela Bachárová, 12. mája 2022 o 04:20

Prax umiestňovať malých Rómov do tried, kam vôbec nepatria, je na Slovensku stále rozšírená, hoci bráni deťom z okrajových komunít získať normálne vzdelanie a sťažuje im štartovaciu čiaru do života.

Rómske deti patria do normálnych škôl (ilustračná fotografia).

Foto: TASR

Štátna školská inšpekcia kontrolovala posledné tri roky pred vznikom pandémie poradenské zariadenia, aby zistila, do akej miery je ich diagnostická práca v prípade rómskych detí správna. Výsledky skúmania sú tristné. „Analýza dokumentácie z diagnostických vyšetrení potvrdila, že až 40 percent diagnostiky možno spochybniť, iba 16 percent diagnostických správ bolo bez chýb, teda posudky boli vypracované odborne správne. Dve z piatich už raz diagnostikovaných detí bolo treba diagnostikovať znovu,“ informuje štátna inšpekcia. Väčšinou sa pochybenia zistili v súkromných Centrách pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.

Inšpekcia poukázala na prípad základnej školy na východe Slovenska. Súkromné poradenské zariadenie tam vyhlásilo za mentálne postihnutých až 62 žiakov. Boli preto zaradení do špeciálnych tried a tým vylúčení z bežného vzdelávania. Bez riadneho dôvodu. A to bolo podozrivé, predsa len, taká koncentrácia duševných hendikepov na jednom mieste sa len tak nevidí.

Školskí inšpektori preto nariadili opakovane vykonať diagnostické vyšetrenie žiakov, pretože sa im nezdalo, že špeciálne potreby majú celé triedy bez výnimky. „Kontrolné vyšetrenia robili nezávislé Centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a tie zistili, že mentálne postihnutie bolo možné spoľahlivo potvrdiť len šiestim žiakom (10 percent), mentálne postihnutie spoľahlivo vylúčili 6 žiakom (10 percent) a ďalším 50 žiakom (80 percent) sa mentálne postihnutie spoľahlivo potvrdiť nedalo,“ uvádza Štátna školská inšpekcia.

Znaky segregácie

„Takýto postup organizácie vyučovania niesol znaky segregácie, čo je v rozpore s princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona. Odporúčali sme, aby sa k tejto skupine žiakov pristupovalo ako k žiakom bez mentálneho postihnutia,“ skonštatovala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.

Psychológovia zistili, že prvotné psychologické vyšetrenia sa robili postupmi a metódami, ktoré neboli vhodné pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, napríklad testy v slovenčine boli pre nich jazykovo nezrozumiteľné.

„Horšie však je, že podľa nezávislých psychológov vyšetrenia žiakov nemožno považovať za náhodné, ale systematické. Tieto deti to nemajú jednoduché a nesprávnou diagnostikou a nesprávnym vzdelávaním im berieme množstvo šancí na lepší život,“ konštatuje hlavná školská inšpektorka.

Riešením, ako deti neodstavovať na druhú koľaj, by mohlo byť zjednotiť diagnostický proces pri posudzovaní mentálneho postihnutia žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a z marginalizovanej rómskej komunity tak, aby diagnostika smerovala skôr k nastaveniu podporných opatrení než k posielaniu žiakov do špeciálnych tried.

Prelomový rozsudok

Súd ešte na konci minulého roka vôbec prvýkrát na Slovensku rozhodol, že Rómovia, ktorí sú psychicky v poriadku, nemajú v školách určených pre deti s vážnejším fyzickým, zmyslovým či duševným hendikepom čo robiť, ale ich miesto je v bežnej škole spolu s ostatnými deťmi. Verdikt okresného súdu v Prešove ešte nie je právoplatný, v súčasnosti prebieha odvolacie konanie. Žaloba, ktorá viedla k prelomovému rozsudku, bola podaná v mene troch detí, ktoré boli nútené chodiť do špeciálnych tried určených pre deti s ľahkým mentálnym postihnutím.

Súd uznal, že došlo k ich diskriminácii kvôli etnickej príslušnosti. Opätovná psychologická diagnostika, ktorá prebehla na žiadosť rodičov detí u nezávislej psychologičky, žiadne mentálne postihnutie detí nezistila. Deti sa museli vzdelávať oddelené od ostatných žiakov, mimo hlavnej budovy. Špeciálne vyučovanie tu navštevovali iba rómske deti.

Súd základnej škole súd vytkol, že dlhodobo ignorovala fakt, že jej špeciálne triedy navštevoval vysoký počet rómskych detí a neurobila žiadne kroky k náprave, potvrdil tak jej zodpovednosť za segregáciu. Uložil žalovaným povinnosť sa diskriminovaným deťom ospravedlniť a zaplatiť každému z nich finančné odškodnenie po 5 000 eur.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

  • Obrázok Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Moje učenie s otcom trvalo asi 10 minút. Ako čerstvá prváčka som si robila domácu úlohu – šikmé čiarky. Mama bola v nočnej, otcovi nakázala, nech na mňa dohliadne. Tak teda stál nado mnou, ja celá strémovaná som neustále písala zle a gumovala až bola v zošite diera. Nato otec stratil trpezlivosť: „So mnou sa tiež nikto neučil, a tu som,“ mávol rukou a odišiel si čítať noviny. Odvtedy som sa učila sama, a – tu som.

  • Obrázok 10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    „Nerob! Prestaň! Neposlúchaš. Si zlý. Buď už chvíľu ticho! Nahneval si ma. Dávaj pozor!“ Koľko z týchto pokynov či konštatovaní deťom denne hovoríme? A navyše zbytočne, keďže o chvíľu ich v podobnej situácii musíme napomenúť zas? Aké vety by deti potrebovali počuť namiesto nich?

  • Obrázok Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    S novým rokom si mnohí rodičia dávajú novoročné predsavzatia. Zmeniť prístup vo výchove, naučiť potomka plávať, čítať, bicyklovať, zlepšiť známky na vysvedčení... Čo ale vaše deti urobí naozaj šťastnými? Odborníčka na sociálnej sieti odporúča zamerať sa na týchto 13 vecí.

  • Obrázok Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Detský plač alebo krik patria medzi faktory, ktoré dospelých vo vzťahu k deťom najviac stresujú. A hoci sa rodičia snažia v takých situáciách ako prvé dieťa upokojiť, veľmi často to robia (hoci v dobrej vôli) neúčinným spôsobom, ktorý ich vyčerpáva a deťom nepomáha.

  • Obrázok Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Koľko darčekov si nájdete pod stromčekom? Vianoce nie sú síce len o nich, väčšina detí sa však teší práve na moment prekvapenia, čo všetko si pod stromčekom nájde. A pre väčšinu dospelých sú najväčšou radosťou práve rozžiarené detské očká. Tak si to všetci vychutnajme!

  • Obrázok Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Desia vás predvianočné davy v nákupných centrách a rýchle zháňanie darčekov pod tlakom povinnosti, čo komu ešte? O tom, ako sa z Vianoc každoročne vytráca duchovný odkaz a nahrádza ho komercia, sa hovorí už dlhé roky. Zmena je len v našich rukách a začať s ňou možno aj teraz.

  • Obrázok Vianočné pečenie s deťmi? Takto to hravo zvládnete

    Vianočné pečenie s deťmi? Takto to hravo zvládnete

    Kto ako dieťa nemiloval vianočné pečenie? Spomienky na byt prevoňaný sladkými dobrotami, spoločnú prácu s mamou v radostnom očakávaní Vianoc si mnohí preniesli aj do dospelosti. Ak sa práve chystáte na pečenie medovníkov či iných pochúťok, určite zapojte aj deti. Aby ste všetko zvládli bez zbytočných stresov, ponúkame niekoľko tipov, ako sa im vyhnúť.

Ďalšie články v rubrike >