Keď nie je, nie je. Šesť tipov, ako jemne odvykať detí od nadmerného jedenia sladkostí

Patricia Poprocká, 23. apríla 2019 o 06:01

Sú vaše deti po Veľkej noci prejedené sladkého? Obmedziť sladkosti je vždy prospešné, aj keď čím viac ich dieťa jedáva, tým ťažšie si od nich odvyká. Prinášame niekoľko tipov, ako to skúsiť nenásilnou formou.

Sladkosti sú najlepšie ovocné a domáce.

Foto: shutterstock.com

Stanovte dennú dávku

Jeden keksík, polovica čokolády... Dieťa bude vedieť, koľko má k dispozícii a podľa toho sa zariadi. Okrem toho, že budete mať množstvo pod kontrolou, sa dieťa naučí aj hospodáriť. A niesť zodpovednosť za vlastné rozhodnutie – ak zje všetko ráno, nezostane mu nič na poobede. Oplatí sa dávky postupne znižovať.

Nemajte domáce zásoby

Čo oči nevidia, srdce nebolí. V tomto prípade „si žalúdok nežiada“. Keď nie je, nie je, nič s tým nenarobí ani najväčší maškrtník. Bude si musieť poradiť inak. A napokon možno dospieť k poznaniu, že sa dá zaobísť aj bez cukríkov alebo sladkých tyčiniek. Keď nie je, nie je.

Ponúknite náhradu

Dobošky nemáme, ale môžeme to skúsiť s banánom. Alebo jablkom. Alebo smoohie. Aj to je lepšie ako nič. A ovocný cukor zas lepší ako ten v sladkostiach.

Oddiaľte zjedenie

Dobre, dáš si čokoládu, ale urob najprv ešte prosím toto. A čo keby sme ten kúsok zjedli až po tom, čo dokončíme ešte niečo ďalšie? Niekedy človeka po toľkom odkladaní chuť aj prejde. Ak aj neprejde, vždy je dobre si potrénovať vôľu a trpezlivosť. A urobiť viac užitočných činností. To znamená na konci aj mať pocit dobre vykonanej práce, viac spálených kalórií, a možno v konečnom dôsledku aj menšiu potrebu alebo dávku zjedenej sladkosti.

Vyrábajte domáce

Čokoľvek sladké doma vyrobíte, viete tam regulovať množstvo cukrov aj iných prísad. Niečo môžete sladiť medom, niečo len ovocím. Dieťa navyše bude mať zábavu z prípravy a potom môže byť hrdé na vlastný výtvor. A ešte zistí, že naozaj platí staré príslovie Bez práce nie sú koláče. Po práci sú.

Vymyslite pestrý program

Toľko roboty som mal, že som si ani neuvedomil, že som hladný. Platiť to môže aj pre deti a ich chuti na sladké. Niekedy by človek vyjedol celú chladničku alebo šuflík s dobrotami len z nudy. Takže žiadne ničnerobenie – poďte všetci von, prechádzať sa, hrať, bicyklovať. Alebo na výlet, kde sa podáva len rýchle ovocné občerstvenie. Alebo ani to. Iba voda. Po príchode domov budú deti vďačné za akúkoľvek večeru a zaspia tak, že na sladkosti ani nepomyslia.



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >