Domáci pribináčik či šľahačka inak. Tipy na fantastické pochúťky, pri ktorých nemusíte obmedzovať porcie sebe ani deťom

Patricia Poprocká, 15. marca 2019 o 08:14

Sladkosti deti milujú, i keď pre množstvo cukrov a umelých dochucovadiel medzi žiadúce potraviny v jedálničku rozhodne nepatria. Veľký nápor bude práve cez Veľkú noc, obchody už teraz ponúkajú množstvá lákavých čokoládových zajacov, kačiatok či vajíčok. Ako nájsť kompromis – aby bolo dieťa spokojné a my sme nemuseli nad sladkým ohŕňať nos? Prinášame tipy na rýchle a zdravé sladkosti, ktorých porcie deťom rozhodne nemusíte obmedzovať.

Oriešky v mede - jednoduché, chutné, sladké a zdravé. Čo ešte treba?

Foto: shutterstock.com

Oriešky v mede

Obľúbená pochúťka, ktorú ako suvenír ponúkajú aj dovolenkové destinácie – od Turecka až po Chorvátsko. Nič vám nebráni urobiť si podobné aj doma. Oriešky majú množstvo telu prospešných látok, rovnako aj med. Na výrobu pochúťky stačí oriešky jednoducho posekať, zaliať medom a nechať odstáť, odporúča sa aspoň dva až tri týždne, nech sa zvýrazní chuť a uvoľnia sa priaznivé látky. Lokálne, nám najbližšie sú vlašské orechy, môžete si však v mede pripraviť aj mandle, alebo akékoľvek iné. Pri exotických orieškoch z dovozu prihliadajte na to, či a ako boli chcemicky ošetrené, aby sa do medu potom neuvoľňovali aj prípadné chemické látky.

Domáci pribináčik

Jednoduchý recept rodičom predostreli v knihe Prvé príkrmy Anetta Vaculíková, Eva Blaho a Katarína Ovečková Medveďová. Na chutný krém stačí zmiešať tvaroh s kyslou smotanou, prípadne bielym jogurtom. Oboje dohladka rozmixovať a dochutiť podľa vlastnej vôle. Osladiť medom, prípadne banánom. Pre vôňu môžete pridať vanilku či perníkové korenie. A dochutiť podľa toho, čo je práve v sezóne a čo dieťa obľubuje. Teda pridať kakao, oriešky, primixovať jahody, čučoriedky, ktoré možno podávať aj vcelku.

Ľanový krém namiesto šľahačky

Vyzerá to podobne, chutí trocha inak, ale vôbec nie zle. Na rozdiel od šľahačky však telu len pomáha. Zamiešajte biely jogurt alebo tvaroh (alebo oboje) s ľanovým olejom v pomere 2:1. Pre detskú porciu stačia dve polievkové lyžice jogurtu a jedna oleja. Do toho pridajte na osladenie med, na dochutenie kakao, čerstvé alebo mrazené ovocie – rozmixované i vcelku, na čo práve máte chuť. A chutný pohár je hotový. Pozor na to, aký ľanový olej použijete. Tie lacnejšie bývajú horké, a celé jedlo môžete vyhodiť. Správny ľanový olej má obmedzenú trvanlivosť a má byť skladovaný v chladničke. Takže namiesto supermarketov ho kupujte v malých predajniach, prípadne priamo od slovenského výrobcu cez internet.

Smoothie

Ovocná kašička niekedy chutí lepšie než keď treba ovocie hrýzť. Pri smoothie, teda rozmixovanom ovocí, môžete kombinovať čo sa vám chce a v pomere, v akom sa vám chce. Deti tak zjedia oveľa viac ovocia než keby ste im ho nakrájali na tanierik. Ich túžba po sladkosti je naplnená, množstvo cukrov v ovocí je dostatočné, na rozdiel od toho v cukrovinkách si si ním telo dokáže ľahšie poradiť. Pre osvieženie môžete do smoothie pridať aj nadrobno nasekané oriešky či pistácie. Alebo spomínaný ľanový krém, bez medu, keďže ovocie je sladké dosť.

Ovocné guľôčky v kokose

Aj tento recept nájdete v knihe Prvé príkrmy. Anetta Vaculíková, Eva Blaho a Katarína Ovečková Medveďová radia 120 gramov ovsených vločiek najprv nasucho opražiť na panvici. Potom ich rozmixovať. Do toho zamiešať ovocie, napríklad 1 hrušku a 1 jablko, ktoré sa nechajú predtým zmäknúť nad parou alebo podusiť na masle. Z lepkavej hmoty sa potom len formujú guľôčky, ktoré sa obalia v kokose. Kokos možno nahradiť kakaom alebo namletými orieškami.

Orieškové müsli

Stačia oriešky, ovsené (alebo akékoľvek iné) vločky a med. Vločky dajte do rúry nasucho zapiecť s orieškami, či lepšie len presušiť a potom pridajte med. Chvíľami premiešavajte, hotové to je, keď sa zmes sfarbí dozlatista. Výborné chrumkavé müsli môžu deti jesť nasucho z tanierika namiesto cukríkov či kupovaných orieškov v cukre, ale aj zamiešať do mlieka, kde po čase zmäknú.

Domáce chipsy

Nie je to síce sladkosť, ale detskej obľube sa tešia rovnako. Dokonca si ich môžu pripraviť aj deti samé. Úplne jednoducho. Očistiť zemiaky, pokrájať na kolieska a dať piecť do rúry. Verte, neverte, vytiahnete z nej chrumkavé kolieska bez gramu tuku. Môžete ich posypať mierne soľou, ale chutia výborne aj bez nej. Druhá verzia je – zo zemiakov nakrájať tenké kolieska alebo škrabkou nastrúhať lupienky, a potom piecť ako klasické chipsy v oleji. Sú síce značne mastné, stále však menej než tie v obchodoch, navyše zaručene čerstvé a bez iných prísad. Tuku sa sčasti môžete zbaviť tým, že ich vyberiete na papierovú kuchynskú utierku.

Fantázii sa medze nekladú. Ani pri šaláte ako je tento.

Foto: shutterstock.com



Zdravie - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >