Dobrý učiteľ sa viac ako o známky zaujíma o žiaka.
Foto: Shutterstock.comAnna Chlupíková pôsobila ako riaditeľka školy v Novákoch. Zasadzovala sa o moderné spôsoby vo výučbe, ktoré by viac rešpektovali žiakov a ich individualitu. V súčasnosti pracuje ako riaditeľka odboru predprimárneho vzdelávania a základných škôl na ministerstve školstva, kde sa snaží presadiť potrebné reformy.
Do nasledujúcich viet, ku ktorým ju inšpiroval Ludvík Zimčík, riaditeľ Školy na konci sveta v moravskej obci Březová, votkala svoju predstavu o tom, ako by mal vyzerať dobrý učiteľ. Taký, ktorý vníma žiaka ako seberovného a snaží sa, aby sa v škole každé dieťa cítilo dobre. Taký, ktorý pred bezduchým memorovaním hory vedomostí uprednostní humor a pochopenie. Hoci pedagógov, ktorí to vidia rovnako, pribúda, stále sú v menšine, a prednosť má aj v roku 2021 poriadok v triede a snaha, aby všetky deti boli na rovnakej úrovni, hoci je každé iné.
Prečítajte si, ako by mal podľa Anny Chlupíkovej vyzerať naozaj dobrý pedagóg a v ankete na konci článku hlasujte, či ste sa s takým stretli, či už v čase, keď ste sami drali školské lavice alebo ako rodičia školopovinného dieťaťa.
Čím sa má riadiť dobrý pedagóg podľa Anny Chlupíkovej
„Ja, učiteľ, som tu kvôli deťom, nie naopak.„Učím dieťa, nie predmet.
Nikdy nenaučím všetko každé dieťa, ale môžem sa pokúsiť spraviť ho šťastným.
Nie každému dieťaťu musí ísť môj predmet, ale v inom môže vynikať, ak mu dám na to priestor.
Ak budem mať dieťa rád/rada, dieťa to pocíti a bude sa mu učiť ľahšie.
Humor, vtip a citlivosť na detskú dušu sú najlepšie výchovné metódy.
Deti nie sú zmenšeninou dospelých, sú to ľudia ako ja, mne rovnocenní.
Dávam prednosť ich samostatnosti, zodpovednosti, skúmaniu a spolupráci.
Hodnotenie žiaka potrebuje kus srdca. Oceňujem, čo vie, nie, čo nevie. Podporujem posun jeho vlastným spôsobom.
Neučím žiaka pre život v budúcnosti, jeho i môj život je dnes. Naplňme ho zmyslom a radosťou.
Do učebných osnov sa nezmestilo všetko, čo potrebuje vedieť o živote. Ja mu to môžem sprostredkovať.
Neučím, sprevádzam.
Ak ma nenapĺňa práca učiteľa, treba odísť.
Nie je dôležitá dokumentácia, dôležitý je žiak.
Kolega ma môže veľa naučiť, keď budem chcieť prijať kritiku.
Som slobodný človek v metódach, formách, inováciách, vo vzdelávaní sa, v inšpirovaní sa, v nadšení, zájmem o dieťa, o druhých, o svet a život.
Stále sa môžem zlepšovať. Aj po 33 rokoch."
ANKETA: