Diktát reklamy. Sledovali sme nedeľné ranné televízne vysielanie pre deti

Patricia Poprocká, 9. apríla 2019 o 12:20

Sleduje vaše dieťa v nedeľu ráno v televízii rozprávky? Skúsili sme to aj my. To, čo obrazovky servírujú detským divákom má však väčšinou na míle ďaleko od niekdajších príjemných oddychových pásem ako bolo kedysi Poďte s nami, Matelko či Raťafák Plachta. Deti sú dnes vystavené masívnemu tlaku agresívnych príbehov a ešte agresívnejších reklám. Za hodinu vysielania sme ich na troch staniciach napočítali 70 (vrátane reklám na ďalšie programy a sponzorov relácií).

Na televíziu deti dokážu fascinovane pozerať aj bez ohľadu na chlad či hlad.

Foto: Patricia Poprocká

Sledovali sme ranné vysielanie od ôsmej do deviatej ráno na verejnoprávnej Jednotke a na súkromných staniciach Markíza a JOJ. Z tohto času zabralo vysielanie reklám na komerčných televíziách takmer štvrtinu.

Reklamy na verejnoprávnom kanále sú obmedzené zo zákona, televízia teda v krátkych prestávkach medzi programom umiestnila najmä upútavky na svoje ďalšie relácie, prípadne DVD-éčka z vlastnej produkcie.

Hračky za stovky eur

Súkromné televízie však naplno využívali dlhé minúty a – vnímavé hlávky detských divákov.

„Uhas oheň a spoj sily k záchrane ... city!!!,“ vyzývala opakovane reklama na novú hasičskú a záchranársku kolekciu drahších plastových hračiek na oboch kanáloch. Okrem toho bolo treba predstaviť od ďalších výrobcov nové plastové pušky, z ktorých „poriadne počuť paľbu v rytme“, záchranárske auto či plyšové zvieracie figúrky. Ešte nové bábiky, ktorým možno stylovať vlasy (ak teda človek správne porozumel šotu).

Ak by mal človek kúpiť svojmu dieťaťu každý z týchto produktov, môže si pripraviť minimálne dvesto, ale pokojne päťsto eur. Len hasičská stanica z prvej reklamy stojí od 80 do 120 eur, policajná – 80 eur.

To však nie je všetko – pre starších je tu vhodná teenagerská reklama na nové mobily – jeden za 900 eur, druhý, so špičkovým fotoaparátom za 600, prípadne 800 eur.

Že je to príliš drahé? Nevadí! Reklama, prispôsobená malým divákom (napríklad v podobe plyšáčika či ustarostenej rodiny) ponúka riešenie aj na toto. Zmeňte banku, kde sa zbavíte nelogických (žiaľ, nie všetkých) poplatkov! Prípadne je v ponuke iná, ktorá poskytuje výhodné úvery! Tá je snáď ešte vhodnejšia vzhľadom na toľko krásnych vecí.

Nezdravé jedlá aj životný štýl

Ďalšou „bombou“, ktorá naznačuje, aký životný štýl je dnes „cool,“ je samozrejme strava a pitie. Blížia sa majstrovstvá sveta v hokeji, takže poďme na to hokejovo. Kultový nezdravý nápoj, ktorý do reklamy investuje viac než do výroby, dokonca s Mariánom Hossom, strieda reklama na ďalší kultový fast food s novým hamburgerom a majonézou. No nedaj si!

Pre tých menších sú tu sladkosti a polotovary – croissanty, prípadne sušienky, teraz dokonca s nálepkami a žetónmi. Že načo? Len tak, skrátka mať, nie?

Pre teenagerky je tu niečo, čo pomôže, keď sa im „nechce odličovať po dlhej noci“, prípadne rúž alebo štýlová voňavka, ktorú obľubuje aj krásna Cate Blanchet.

Okrem toho treba dať do pozornosti autá, obchodné reťazce, ktoré zaručujú dokonalú veľkonočnú hostinu, prípadne kvalitu za super cenu, potom samozrejme vitamíny, lieky, poistky, mobilného operátora, kreditnú kartu... Skrátka všeličo, na čo si by človek, ktorý by sa rozhodol tráviť nedeľné ráno rozhovorom s členmi rodiny a bez televízora, zaručene ani nespomenul.

Najužitočnejšia bola Jednotka

Čo sa týka skutočného obsahu ponúkaného deťom pomimo reklám, ani ten nebol ktovieko podnetný. Opäť s výnimkou verejnoprávnej Jednotky. Tá po rozprávke o čudnom zakliatom princovi vysielala vcelku prospešnú (z danej ponuky určite najlepšiu) reláciu Zázračný ateliér, kde sa deti učili napríklad robiť si samé chutné desiaty, kombinovať potraviny a rôzne zeleniny. Potom sa venovali aktuálnym zápisom do prvých ročníkov či výrobe vecí z papiera.

Markíza ponúkala drsnú naháňačku Toma a Jerryho, neskôr film pre teenagerov. Na TV JOJ hrala rozprávka RIO, kde nechýbali akčné naháňačky, hanblivé klopenie zraku detských papagájov, keď si dvojica dospelých dala pusu, a samozrejme, vtáci, ktorí majú tiež štýlový mobil alebo hodinky.

Chce to zmenu

Rozprávky pre deti v televízii sú pre mnohé rodiny už celé roky súčasťou nedeľného pohodového rána. Pochopiteľne, mení sa doba, mení sa aj program pre deti. Otázne len je, či je to zmena správnym smerom. Hlučné, nekompromisné – ber a maj...

Je to to, kam chceme smerovať naše deti? Určite je to to, kam ich chcú smerovať výrobcovia všetkých tých produktov. Ich častý argument znie: Ak nechcete, nepozerajte. Nik vás nenúti. Televíziu môžete kedykoľvek vypnúť aj prepnúť.

Samozrejme.

Menia sa deti, mení sa aj doba. Pri súčasnej ponuke televízneho vysielania pre deti sa zdá, že dozrel čas aj na zmenu predstavy o nedeľnej rannej pohode. Ak chcete zostať v pohode vy aj vaše deti, pozeranie televízie treba vyškrtnúť.

PS autorky: Cieľ tvorcov prilákať pestrými, hlasnými a rýchlo sa meniacimi obrázkami pozornosť detí však ponúkané programy plnia dokonale. Môj trojročný syn sa na začiatku sledovania televízie začal prezliekať z pyžama. Vyzliekol si ho a následne vydržal celú hodinu prepínania fascinovane pozerať na obrazovku bez toho, aby si uvedomoval, že nemá oblečenie, prípadne že mu je chladno alebo že ešte neraňajkoval. Viď foto.



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >