Chýbajúce sociálne kontakty a izolácia môžu mať na deti devastačný vplyv

TASR, 8. decembra 2020 o 04:22

Chýbajúce sociálne kontakty a nútená izolácia môžu mať na množstvo detí devastačný vplyv, ktorého hĺbka sa v súčasnosti nedá odhadnúť.

Izolácia môže mať na deti veľmi negatívny vplyv.

Foto: Projekt sebadôvery Dove

V reakcii na to, aký vplyv môže mať na žiakov nechodenie do školy, sa na tom zhodli psychologičky Beáta Sedlačková, Bronislava Kundrátová a Ľubica Kövérová z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.

„Izolácia trvá už veľmi dlho, chýba jasný a transparentný spôsob komunikácie o dôvodoch, pre ktoré stále nemôžu nastúpiť do školy. Tieto deti boli sociálne izolované už minulý školský rok od marca do júna," priblížili psychologičky. Poukázali na to, že školáci sú namiesto prirodzeného prostredia (škola, krúžky, voľnočasové aktivity) nútení zotrvávať neprimerane dlhý čas doma v izolácii.

„Mnoho detí už rezignovalo, sú frustrované až apatické, strácajú motiváciu, nastupuje u nich depresia," tvrdia psychologičky. Poukázali však aj na skupinu žiakov, ktorým systém dištančného vzdelávanie vyhovuje. Ide napríklad o deti introvertné, neisté, úzkostné či tie, ktoré majú vo všeobecnosti problémy s komunikáciou a presadzovaním sa v kolektíve. „Predlžovanie tohto stavu im môže dočasne vyhovovať, ale z pohľadu ich ďalšieho vývinu neumožní týmto deťom získavať tak potrebné komunikačné a sociálne kompetencie," upozornili.

Žiaci druhého stupňa základných škôl sa dištančne vzdelávajú od 26. októbra. Rovnako sa z domu vzdelávajú aj študenti stredných škôl. Vysokoškoláci sa majú vyučovať dištančne do konca zimného semestra. Výnimku majú len žiaci materských škôl a prvého stupňa základných škôl, tí sa môžu vzdelávať v školách prezenčne. Rovnako sa v školách môžu vzdelávať aj žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia v malých skupinách, ktoré sa skladajú z maximálne piatich žiakov a pedagóga.

Od pondelka 7. decembra bolo možné obnoviť školské vyučovanie a prevádzku v školách (2. stupeň základnej školy a stredné školy), ak sa tak rozhodol ich zriaďovateľ. Žiaci, jeden z ich zákonných zástupcov a zamestnanci školy sa však museli preukázať negatívnym výsledkom antigénového testu či negatívnym výsledkom RT-PCR testu na ochorenie COVID-19. Test však nesmie byť starší ako sedem dní.

Povinnosť preukázať sa testom sa nevzťahuje na osoby, ktoré prekonali ochorenie COVID-19 a majú o ňom potvrdenie alebo tých, ktorých zdravotný stav neumožňuje vykonanie testu. Povinnosť testovať sa neplatí ani pre osoby so stredne ťažkým alebo ťažkým mentálnym postihnutím či pre osoby so závažnou poruchou autistického spektra, pre osoby s ťažkým, vrodeným alebo získaným imunodeficitom. Podmienka rovnako neplatí pre onkologických pacientov po chemoterapii alebo transplantácii s leukopéniou alebo onkologicky liečených alebo s liečbou ovplyvňujúcou imunitný systém.

Testovať sa tiež nemusia žiaci a zamestnanci základných škôl pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredných špeciálnych škôl a odborných učilíšť a praktických škôl. Podmienka sa nevzťahuje ani na žiakov základných a stredných škôl zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorí sa zúčastňujú na školskom vyučovaní v malých skupinách tvorených z najviac piatich žiakov a jedného pedagogického zamestnanca.







Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >