Učenie vonku pomáha k lepšej nálade i lepším študijmým výsledkom.
Foto: archív CEEV ŽivicaVýskumníci vo Veľkej Británii zistili, že deti a mladiství, ktorí trávia čas v prírode, majú oveľa menej problémov so správaním. V porovnaní duševného zdravia viac ako 3 000 detí v oblasti Londýna sa ukázalo, že deti, ktoré žili bližšie k lesom a zeleni, mali lepší vývoj poznávacích schopností a nižšie riziko emocionálnych problémov či problémov so správaním.
Iný výskum v desiatich krajinách sveta zasa ukázal, že dnešné deti vo veku 5-12 rokov sú denne vonku v priemere menej ako 30 minút. Zlepšiť negatívny trend na Slovensku chce Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica, ktoré v rámci platformy Hurá von! pozýva pedagógov učiť von. Máj je na to ideálny, nie nadarmo sa o ňom hovorí ako o mesiaci učenia vonku.
Aké sú prínosy učenia sa vonku?
Rozvíja komunikáciu, spoluprácu
Vonkajšie prostredie ponúka množstvo podnetov a priaznivo vplýva aj na psychiku človeka, ľudia sa cítia voľnejšie, sú skrátka k sebe lepší, čo potvrdzuje aj riaditeľka Živice Ivana Poláčková, ktorá vedie aj platformu Hurá von!. „Prítomnosť zelene v spojení s pohybom na organizmus pôsobí harmonizujúco, a tak pravidelné učenie vonku prináša aj benefity spojené s pozitívnymi zmenami v správaní,“ vysvetľuje.
Pomáha prechádzať šikane
„Máme vyskúšané a overené, že aj „divokejšie“ deti a tínedžeri sa pri vzdelávacích aktivitách vonku upokoja a sú zároveň otvorenejšie rozprávať aj o svojich problémoch a pocitoch,“ opäť dáva príklad z praxe Ivana Poláčková.
Zlepšuje pozornosť i tvorivosť
„Žiaci s ktorými som sa vzdelávala vo vonkajšom prostredí, boli pozornejší, zaujatejší. Mali vždy dobrú náladu a vonkajšie prostredie im pomáhalo zvládať lepšie svoje emócie. Zamerali sme sa na prírodu ako našu súčasť,“ vyratúva prínosy z vlastných skúseností jedna z pedagogičiek Zuzana Zacherová.
Rozvíja fyzickú aktivitu
I tí najväčší lenivci sa vonku musia viac hýbať, či sa im to páči alebo nie, čo je v dnešnej usedenej dobe nesmierne dôležité. Vonkajšie prostredie k fyzickej aktivite prirodzene inšpiruje zároveň deťom poskytuje praktické skúsenosti, učí ich zručnostiam, ktoré by v triede nemali šancu spoznať. Už len napríklad prechod po úzkej lávke alebo hrboľatým chodníčkom je pre niekoho novým zážitkom.
Zlepšuje zdravie
Pobyt vonku zvyšuje okysličenie organizmu, dodáva mu vitamín D zlepšuje trávenie, metabolizmus, vyplavovanie toxínov, má blahodarný vplyv na spevnenie kostí. No a aj samotné bacily sa menej šíria vonku než v uzavretej triede.
Zvyšuje mentálnu silu
Občas môže byť človeku chladno, občas zafúka vietor, dieťa to však musí zvládnuť, a zaujaté učením či aktivitou, ktorú práve robia, to zväčša ani nevníma. Zvykne si na nepohodu, ktorú by vo vykúrenej a uzavretej triede nemalo možnosť zažiť.
Utužuje kamarátstva
Spoločné dobrodružstvá a zážitky spájajú, a platí to aj o tých školských. Učenie vonku umožní deťom zažiť spolu niečo výnimočné, netradičné, čo v nich nejakým spôsobom pretrvá aj keď sa vrátia pod strechu, a čo v prípade potreby znova v sebe nájdu.