Cez prázdniny do školy? Prečo nie, do tejto sa deti tešia!

Patricia Poprocká, 4. augusta 2020 o 04:51

Nebalia si do tašky učebnice ani zošity, ale skôr montérky a pracovné rukavice. A keď sa dá, idú s nimi i rodičia. V základnej škole v Semerove pri Nových Zámkoch momentálne pracujú na osadení apidomčeka – terapeutickej drevostavby, v ktorej je možné sledovať život včiel. Okrem toho tam majú množstvo ďalších živých vecí, o ktoré sa treba postarať.

Práce v plnom prúde, deti sú nadšené a výborne sa zabávajú.

Foto: Živica

Najlepšie sa človek učí pri práci a to vonku, aj tejto zásady sa držia v spomínanej základnej škole, kde v rámci projektu Záhrada, ktorá učí, ktorý s podporou IKEA realizuje organizácia Živica, zveľaďujú okolie školy.

Má to viacero výhod – ekologické, vzdelávacie a dokonca i terapeutické – v príjemnom prostredí sa človek jednoducho cíti lepšie. „Naša záhrada je bohatá na výnimočné prvky, ktoré areál skrášľujú a slúžia ako učebné pomôcky v rámci vyučovania. Označené dreviny tvoria školský náučný chodník, pestujeme liečivé bylinky, hmyz pozorujeme v hmyzom hoteli. Máme pocitový chodník, zelenú strechu a skalku, vyvýšené záhony so zeleninou a jahodami, ovocný sad, kompostovisko, divoký kút, dažďovú záhradu a jazierko,“ vyratúva učiteľka Petronela Šemeláková.

Živá záhrada si starostlivosť žiada aj počas prázdnin a všetkým na nej záleží, preto teraz spomínané brigády. Na spomínanom apidomčeku momentálne pracujú všetci - žiaci, rodičia i učitelia. Deti sa podľa učiteľky podieľajú na všetkých prácach, ktoré sú prípustné z hľadiska bezpečnosti.

Pobyt podľa Petronely Šemelákovej deti vnímajú ako zmysluplne strávený čas. Okrem hry majú dobrý pocit, že môžu pomáhať, sú užitoční a vidieť výsledky ich práce. Nemalou motiváciou sú aj nadšené reakcie prichádzajúcich prvákov na začiatku školského roka. A dôležitý je aj ľudský rozmer – prehlbovanie vzťahu učiteľ-žiak a spolupatričnosti k „svojej“ škole.

V horúčavách je najlepšia práca pod stromom.

Foto: Živica

„Deti získavajú zručnosti v starostlivosti o záhradu a okolie. O to, čo si sami vytvoria, sa zodpovedne starajú. Vedieme ich k tomu, že žijeme v najúrodnejšej oblasti Slovenska, kde si vieme veľa potravín dopestovať a spracovať sami,“ vysvetľuje Petronela Šemeláková.

Ako vraví, tieto práce sa potom prejavujú aj na lepšom chápaní učiva v triede, keď deti lepšie rozumejú filtrácii vody, potrebe sklonu pri zelenej streche či význame podložia pri dažďovej záhrade.

Škole sa za pár rokov podarilo vytvoriť ekologickú oázu pre relax, zábavu i vzdelávanie počas celého roka. Na jej vzniku sa podieľali z veľkej časti najmä deti.
Projekt Záhrada, ktorá učí
Môžu sa doň prihlásiť základné, stredné aj špeciálne školy. Získajú metodické aj praktické poradenstvo k dizajnu školskej záhrady a realizácii vzdelávacích prvkov v nej. Slúži na výučbu, rozvíjanie medzipredmetových vzťahov a zdokonaľovanie pestovateľských zručností žiakov. Jej dizajn, veľkosť a vyučovanie v nej závisia od podmienok a potrieb každej školy. Projekt podporuje spoločnosť IKEA.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Školák - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >