Práce v plnom prúde, deti sú nadšené a výborne sa zabávajú.
Foto: ŽivicaNajlepšie sa človek učí pri práci a to vonku, aj tejto zásady sa držia v spomínanej základnej škole, kde v rámci projektu Záhrada, ktorá učí, ktorý s podporou IKEA realizuje organizácia Živica, zveľaďujú okolie školy.
Má to viacero výhod – ekologické, vzdelávacie a dokonca i terapeutické – v príjemnom prostredí sa človek jednoducho cíti lepšie. „Naša záhrada je bohatá na výnimočné prvky, ktoré areál skrášľujú a slúžia ako učebné pomôcky v rámci vyučovania. Označené dreviny tvoria školský náučný chodník, pestujeme liečivé bylinky, hmyz pozorujeme v hmyzom hoteli. Máme pocitový chodník, zelenú strechu a skalku, vyvýšené záhony so zeleninou a jahodami, ovocný sad, kompostovisko, divoký kút, dažďovú záhradu a jazierko,“ vyratúva učiteľka Petronela Šemeláková.
Živá záhrada si starostlivosť žiada aj počas prázdnin a všetkým na nej záleží, preto teraz spomínané brigády. Na spomínanom apidomčeku momentálne pracujú všetci - žiaci, rodičia i učitelia. Deti sa podľa učiteľky podieľajú na všetkých prácach, ktoré sú prípustné z hľadiska bezpečnosti.
Pobyt podľa Petronely Šemelákovej deti vnímajú ako zmysluplne strávený čas. Okrem hry majú dobrý pocit, že môžu pomáhať, sú užitoční a vidieť výsledky ich práce. Nemalou motiváciou sú aj nadšené reakcie prichádzajúcich prvákov na začiatku školského roka. A dôležitý je aj ľudský rozmer – prehlbovanie vzťahu učiteľ-žiak a spolupatričnosti k „svojej“ škole.
V horúčavách je najlepšia práca pod stromom.
Foto: Živica„Deti získavajú zručnosti v starostlivosti o záhradu a okolie. O to, čo si sami vytvoria, sa zodpovedne starajú. Vedieme ich k tomu, že žijeme v najúrodnejšej oblasti Slovenska, kde si vieme veľa potravín dopestovať a spracovať sami,“ vysvetľuje Petronela Šemeláková.
Ako vraví, tieto práce sa potom prejavujú aj na lepšom chápaní učiva v triede, keď deti lepšie rozumejú filtrácii vody, potrebe sklonu pri zelenej streche či význame podložia pri dažďovej záhrade.
Škole sa za pár rokov podarilo vytvoriť ekologickú oázu pre relax, zábavu i vzdelávanie počas celého roka. Na jej vzniku sa podieľali z veľkej časti najmä deti.
Môžu sa doň prihlásiť základné, stredné aj špeciálne školy. Získajú metodické aj praktické poradenstvo k dizajnu školskej záhrady a realizácii vzdelávacích prvkov v nej. Slúži na výučbu, rozvíjanie medzipredmetových vzťahov a zdokonaľovanie pestovateľských zručností žiakov. Jej dizajn, veľkosť a vyučovanie v nej závisia od podmienok a potrieb každej školy. Projekt podporuje spoločnosť IKEA.