Veďte deti k samostatnosti, zodpovednosti a dávajte im najavo lásku, radí psychologička.
Foto: Shutterstock.comMnohí rodičia sa dnes sťažujú, že ich deti sú apatické, bez ambícií učiť sa nové veci i bez záujmu o okolitý svet. Najradšej čas trávia pred obrazovkou, či už televízora alebo mobilu. Do veľkej miery sú však za tým samotní dospelí, ktorí dieťaťu dávajú buď nevhodné vzorce správania alebo sa ich snažia až príliš chrániť pred akýmkoľvek nekomfortom. Deti tak potom všetko majú, bez väčšej námahy či snaženia sa a nie sú motivované posúvať sa ďalej.
Na čo všetko dbať, aby k tomu nedošlo, radí psychologička pre deti a dorast Lýdia Potengová: „Stanovujte hranice a pamätajte si, že vy ste rodič dieťaťa a nie jeho kamarát,“ znie jej prvé odporúčanie. Teda ten, kto má životné skúsenosti a učí dieťa, do akej miery je čo v poriadku, a čo už je za čiarou prípusnotsi. S tým súvisí aj ďalšia rada, aby rodičia deťom zabezpečovali to, čo potrebujú. Nič viac. „Nebojte sa odmietať deťom to, čo si želajú, ale nepotrebujú,“ odkazuje. Týka sa to napríklad aj jedla, kde jednoznačne odporúča zdravú stravu a obmedzovať fastfoody.
Elektronika za stôl a do postele nepatrí
Ďalšie „nie“ by sa malo týkať elektroniky, zvlášť pri jedle a pred spaním. Elektronika určite nepatrí k jedálenskému stolu ani do postele. Deti by mali podľa nej chodiť spávať v rovnakú dobu a pre vývoj detí je dobré, aby sa rodina aspoň raz denne stretla za spoločným stolom. Dôležitý je aj pobyt v prírode, podľa psychologičky hodina denne by mala byť minimom.Spoločný čas by mali rodičia s deťmi tráviť hrami i prácou. „Hrajte sa spoločenské hry, ale zároveň každý deň veďte dieťa k domácim prácam – vešať a skladať bielizeň, odkladať hračky, vyberať z tašky nákup, prestierať stôl a podobne,“ vraví Lýdia Potengová.
Doprajte deťom aj nezdary a nudu
Rovnako by dospelí nemali namiesto detí robiť ich povinnosti. „Neukladajte veci do školskej tašky a nenoste dieťaťu tašku, nenoste mu do školy zabudnuté jedlo, domácu úlohu, nečistite banán päťročnému. Učte ho toto všetko robiť samostatne,“ pripomína. Deti by sa mali učiť zodpovednosti a nezávislosti, k čomu patria aj drobné nezdary ako napríklad zabudnutá desiata či domáca úloha. „Drobné neúspechy deti učia prekonávať životné prekážky,“ konštatuje odborníčka.Nemenej dôležitá je aj občasná nuda. „Nevymýšľajte pre dieťa neustále rozptýlenie, nepodsúvajte mu technické prostriedky ako liek na nudu a nepodporujte dieťa v používaní laptopov pri jedle, v aute, v reštaurácii a v obchode. Nech sa mozog dieťaťa učí zaháňať „nudu“ samostatne,“ hovorí Lýdia Potengová. Napokon, takáto nuda môže byť impulzom pre rozvoj tvorivosti a vlastných detských nápadov, čo je len a len prospešné.