Ako riešiť dojčenie v banke? Počkať, kým dieťatko dopije

Patricia Poprocká, 18. apríla 2019 o 06:01

Nedávna kauza, keď banka v Česku vykázala z pobočky matku ročného dieťaťa len preto, že ho dojčila, odhalila viaceré mylné predstavy, ktoré spoločnosť o dojčení má. Aj keď sa mnohí ľudia za právo matky nadojčiť svoje dieťa postavili, diskusie okolo toho ukázali, že na dojčenie sa v Česku, ale rovnako u nás, stále pozerá ako na niečo výnimočné, niečo, čo treba riešiť, nie ako na normálnu súčasť života.

Dojčenie je normálne, tak prečo toľko debát?

Foto: shutterstock.com

Banka sa za konanie svojho ochrankára síce ospravedlnila, ako však upozornilo združenie Mamila, ktoré pomáha ženám s dojčením, vo vyhlásení súčasne zotrváva v predstave, že matky chodia do banky dojčiť skôr z rozmaru, a že len občas je to „nutnosť“.

Dojčenie pritom pre dieťa, dokonca aj keď dovŕšilo jeden rok, stále prestavuje napĺňanie viacerých jeho potrieb – nielen uhasenie hladu či smädu. Dojčenie dieťaťu poskytuje upokojenie, matkinu blízkosť, zmiernenie nepohody, bolesti, istotu.

„Dojčiaca matka nedojčí preto, aby na seba upútavala pozornosť. Nedojčí ani preto, aby sa odhaľovala,“ vysvetľuje Mamila na svojej stránke.

Dojčenie je normálna súčasť života, ktorú by mala verejnosť akceptovať. „Nič, čo by si bolo treba špeciálne všímať, nič, čo treba komentovať či pre čo by bolo treba vytvárať špeciálne priestory,“ zdôrazňuje Mamila.

Môžem svoje dieťa dojčiť kdekoľvek chcem.

Foto: shutterstock.com

Debaty, či návštevníkom banky môže dojčenie vadiť alebo nie, preto nie sú v tomto prípade namieste. Aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) vo svojom dokumente z minulého roku uvádza, že dojčenie na verejnosti je normálna vec. Jeho akceptovanie je dokonca podľa WHO jednou z podmienok toho, aby ženy dokázali pokračovať v dojčení dlhšie než prvých pár mesiacov.

Banka v ospravedlňujúcom stanovisku uviedla, že rešpektujú právo matky dojčiť kedykoľvek a kdekoľvek, iní klienti však môžu mať iný názor a ochrankár tak môže stáť pred „náročným, ale akútnym rozhodnutím, ako situáciu riešiť“.

„Rozhodnutie „zamestnanca security“ vôbec nemá byť „náročné“ a ani „akútne“, a už vôbec to nie je situácia, ktorú treba „riešiť“. Úplne stačí počkať na to, kým sa dieťatko nadojčí,“ reaguje Mamila.

„Sme spoločnosťou, ktorá prestala dojčenie okolo seba vidieť,“ konštatuje združenie. S tým podľa odborníčok Mamily súvisí aj to, že 92 % matiek má problémy s dojčením už po pôrode. „Mnohé ženy dojčia krátkodobo práve pre nesprávne rady okolia, ktoré s dojčením nemá skúsenosti,“ vysvetľuje s tým, že mnohé ženy chceli svoje deti chceli dojčiť, ale práve spoločnosť im ich túžbu prekazila.

Stanovisko banky k vykázaniu dojčiacej mamičky z pobočky:
„Je nám líto, že k celé události došlo. Chtěli bychom se tímto za situaci ještě jednou omluvit především naší klientce, ale i všem ostatním matkám a dalším, kterých se situace dotkla. Naše banka se snaží vytvářet na pobočkách takové prostředí, ve kterém se budou cítit spokojeně všichni, a to může být často náročný úkol.
Ačkoliv respektujeme právo (a často i nutnost) matky kojit kdykoliv a kdekoliv, jiní návštěvníci banky mohou mít jiný názor. Zaměstnanec security tak může stát před náročným, ale akutním rozhodnutím, jak situaci řešit. Na požádání matce s dítětem nabídneme na pobočce místo, kde je dostatečné soukromí a klid, a tuto možnost jsme členům ochranky i ostatním zaměstnancům dodatečně připomněli.
Bereme tuto událost jako příležitost dále zlepšovat naše služby a prosíme všechny klienty, aby si v případě nespokojenosti nebo nejednoznačné situace nechali zavolat vedoucího pobočky, který situaci na místě vyřeší.“





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Prvý rok - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >