Žiaci na západnom Slovensku sú lepší ako na východnom

TASR, gb, 3. marca 2019 o 08:01

Na Slovensku existujú veľké rozdiely vo výsledkoch žiakov na východe a západe krajiny. Vyplýva to zo správy o stave Slovenska, ktorú zverejnila Európska komisia.

Na západnom Slovensku dosahujú deti v testoch lepšie výsledky.

Foto: Shutterstock.com

Podľa Európskej komisie v rámci medzinárodných testov PISA, ktoré absolvujú 15-roční žiaci končiaci základnú školu, zaznamenali najhoršie výsledky v Košickom, Prešovskom a Banskobystrickom kraji, naopak, žiaci z Bratislavy dopadli najlepšie. Skúma sa čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť.

„Výsledky žiakov zo znevýhodnených skupín obyvateľstva boli v porovnaní s ich rovesníkmi o polovicu horšie," uvádza sa v správe. Komisia preto odporučila, aby čo najviac detí chodilo do materských škôl. Zároveň upozornila aj na vysokú mieru predčasného ukončenia školskej dochádzky, ktorá pri Rómoch podľa odhadov dosahuje 58 percent.

Jedným z dôvodov zhoršujúcich sa výsledkov detí bola podľa Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu absencia povinnej predškolskej dochádzky. „Nízku účasť detí v predškolskom procese riešime práve zavedením povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole pre každé dieťa jeden rok pred začiatkom povinnej školskej dochádzky v základnej škole. Plánujeme to zaviesť už od roku 2020," uviedol odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva. Od roku 2021 by mal byť právny nárok na predškolské vzdelávanie dieťaťa od štyroch rokov a od roku 2022 od troch rokov.

Podľa ministerstva školstva výhody zavedenia povinného predškolského vzdelávania bude možné vidieť v horizonte piatich rokov, keď títo žiaci absolvujú celonárodné testovanie piatakov. „Očakávame zlepšenie týchto výsledkov," uviedlo ministerstvo školstva. Do celoslovenského testovania piatakov sa naposledy, 21. novembra minulého roka zapojilo 46 360 žiakov na 1487 základných školách, ktoré dosiahli priemerne v teste z matematiky 59,3 percenta a zo slovenského jazyka a literatúry 58,4 percenta. Piataci zo sociálne znevýhodneného prostredia dosiahli v testovaní z matematiky priemernú úspešnosť len 22,9 percenta, kým u žiakov zo sociálne zvýhodneného prostredia to bolo v priemere 60,9 percenta.

Európska komisia poukázala aj na ďalšie kritické oblasti v súvislosti so školstvom. Ide napríklad o problematické začlenenie Rómov do procesu vzdelávania či na nízke investície do školstva a nízke platy učiteľov.

Testy PISA sa konajú každé tri roky, skúma sa teoretická pripravenosť na vstup na pracovný trh, naposledy boli minulý rok, oficiálne výsledky sa zverejnia v decembri tohto roku.







Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Školák - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >