Robiť chyby je dôležité.
Foto: Shutterstock.comUčiteľka Denisa Machoňová Tichá pôsobiaca v českom Tábore sa rozhodla proti zaužívanému postoju, že za chybu musí prísť trest, bojovať. Pedagogička pripravila pre svojich žiakov originálnu nástenku, v ktorej naopak chybu vyzdvihuje ako dôležitú, aby mohli v škole napredovať. Som dôležitá! Som sympatická! Pomáham ti robiť pokroky! Patrím k učeniu! Neboj sa ma! Posúvam ťa ďalej! Nájdi ma! Práve týmito heslami vyzvala žiakov, aby sa nebáli chybovať, ale naopak omyl vnímali pozitívne.
Nástenka českej pedagogičky zaujala tisíce ľudí.
Foto: Denisa Machoňová TicháNástenku pustila do „obehu" vychovávateľka, ktorá učiteľku suplovala. Vyfotografovala si ju a zdieľala na Facebooku. Niekto z jej priateľov nástenku zavesil na facebookový profil českej Spoločnosti pre inkluzívne vzdelávanie a odtiaľ si už našla cestu do sveta. Na sociálnych sieťach si ju už zdieľali tisíce ľudí. Učiteľku to síce potešilo, ale aj prekvapilo. „Ukázalo mi to, ako veľmi potrebujeme počuť, že chybovať je správne, nie naopak," povedala Denisa Machoňová Tichá v rozhovore pre české periodikum Deník N.
„Bol to pre mňa obrovský šok a bolo mi z toho zároveň smutno. Veď to, čo som napísala, je úplne normálne a obyčajné. Zaskočilo ma, aký obrovský hlad je tu po takto jednoduchých veciach, a pripomenulo mi to, v akom stave je asi naše školstvo, keď to malo potrebu zdieľať toľko ľudí," uviedla a ako s úsmevom dodala, ak by vedela, aký záujem nástenka vyvolá, dala by sa na nej viac záležať.
Do škôl podľa nej prichádzajú vystresované deti, ktoré sa boja robiť chyby, čo uberá radosť z poznania a učenia. „Školstvo je nastavené tak, že musia obstáť, napĺňať nejaké očakávania, či už rodičov, alebo učiteľov. A keď sa ukáže, že dieťa niečo nevie, je za to dospelým hodnotené - známkou, poznámkou alebo inou reakciou," nepáči sa pedagogičke.
Ona sama sa vo výuke zameriava predovšetkým na to, čo deťom ide. Vyzdvihuje to, čo sa im podarilo. Tak si pripraví pôdu na to, aby dieťa upozornila, v ktorých oblastiach je ešte potrebné zapracovať. „Keď im popíšem, čo sa podarilo, ukazujem tak zároveň, že ich prácu vnímam a rozumiem tomu, čo robia. Tiež im vysvetľujem, že chyba je výzva. Že je to tá príležitosť, kvôli ktorej sme v škole. Omyly nás posúvajú ďalej," je presvedčená.