SALVE, kúzelná pomôcka pri výchove a zvládaní konfliktov. Čo sa skrýva za piatimi písmenami?

Patricia Poprocká, 19. júla 2024 o 06:19

Kedysi sa takto zvykli zdraviť starovekí Rimania, SALVE (u Rimanov Buď zdravý!) v dnešnej dobe je však nesmierne užitočnou pomôckou v rodičovstve. Päť písmen ukrýva postup, ako vhodne reagovať pri výchove, keď deti neposlúchajú, hádajú sa alebo robia iné veci, ktoré sa nám nepáčia.

Nemusíte zúfať. Aj na takýto obrázok je riešenie. Krok 1 je oddeliť vlastné emócie od tých detských.

Foto: Shutterstock.com

Čarovnú formulku SALVE definovala svetoznáma rodičovská poradkyňa Naomi Aldort. Aj keď zrejme nemyslela na Staroveký Rím, zhodou okolností týchto päť písmen, označujúcich začiatočné písmená piatich anglických slov, skutočne vytvára podmienky pre zdravý rast detí a rozvoj zdravých vzťahov.

S je skratka anglického slova Separate, teda oddeľovať. Pri výchove sa tým myslí oddeliť seba, svoje myšlienky a reakcie od správania a emócií svojho dieťaťa. „Je to ten najťažší krok. Akonáhle ho však zvládnete, ostatné pôjde ľahko,“ vysvetľuje Naomi Aldort vo svojej knihe Vychovávame deti a rastieme s nimi.

Opisuje to na príklade, keď dieťa urobí niečo, čo rodiča nahnevá. „Automaticky sa vám v hlave otvorí okno. To je samo o sebe neškodné, ale nesmiete nahlas čítať, čo sa vám v ňom objaví. Ak ste rozčúlení, je nesprávne hovoriť a konať, len to zhoršuje situáciu. Nie sú to vaše skutočné úmysly, nie ste to vy. Neskôr svoje činy ľutujete.“

Rady Naomi Aldort oceňujú tisícky rodičov po celom svete.

Foto: archív Naomi Aldort
V takej situácii radí dospelým práve oddeliť vlastné emócie a prežívanie, napríklad tým, že si človek len predstaví, čo všetko by chcel v návale emócií urobiť či povedať. Dobré je to si aj zapísať, aby sa človek naučil ľahšie orientovať vo svojich pocitoch, zistil, aké slová či myšlienky ho najviac hnevajú a prečo. Rodičom odporúča tiež z nadhľadu sledovať, čo s nimi tie myšlienky robia, a ako sa správajú k dieťaťu, ak im podľahnú, a následne si predstaviť, akí by boli bez týchto myšlienok. „Bez nich totiž reagujete na dieťa, nie na stereotypy vo svojej hlave,“ zdôrazňuje Naomi.

No a napokon: „Pozorujte, či to, čo vaša myseľ hovorí o dieťati, nie je vlastne pravda o vás.“ Ak teda máte pocit, že by sa dieťa nemalo určitým spôsobom správať, môže znamenať vlastnú potrebu správať sa ináč, aj k dieťaťu. Obava, že sa dieťa niečo nenaučí, môže zasa pripomínať vlastné učenie byť rodičom a podobne.
„Akonáhle pochopíte, že vaše myšlienky vás mätú, zistíte, že vaše skutočné „ja“ je plné bezpodmienečnej lásky,“ uzatvára Naomi písmenko „S“.

A znamená v tomto prípade slovo Attention, teda pozornosť. Pri komunikácii s dieťaťom to znamená prosté: venovať mu pozornosť. Teraz, keď rodič dokázal oddeliť vlastné myšlienky, ktoré s dieťaťom nemajú nič spoločné, to ide naozaj ľahko.

L je Listen, teda počúvať. Áno, pozorne počúvajte, čo vám dieťa hovorí, povzbudzujte ho, aby rozpovedalo všetko, čo má na srdci. Skutočne načúvajte, takto ľahšie nájdete východisko zo situácie, ktorú práve riešite.

V značí slovo Validate, teda uznanie pocitov a potrieb, ktoré dieťa prejavuje. „Nedramatizujte, nepridávajte vlastné stanovisko,“ pripomína rodičovská poradkyňa s tým, že načúvanie a uznanie sú prejavmi lásky, ktoré utužujú väzbu medzi dieťaťom a rodičom.

E je posledný krok, Empower, teda povzbudenie dieťaťa. „Neprekážajte mu na jeho ceste a verte mu, tým umožníte, aby sa vysporiadalo s vlastným hnevom,“ vysvetľuje Naomi Aldort. Prejavte dieťaťu dôveru tým, že nebudete zaňho riešiť každú boliestku. „Deti vnímajú svoje potreby, nachádzajú riešenia, keď cítia vieru vo vlastné schopnosti a nie sú viazané rodičovskými očakávaniami a emóciami. Akonáhle dieťa vyjadrí svoje pocity, oslobodí sa od nich a môže celú vec buď nechať tak alebo nájsť riešenie,“ zdôrazňuje Naomi.

Hádka súrodencov

Karol a Jitka hrali spolu Monopoly. Zakrátko Karol prišiel s plačom za matkou, že vyhrával, ale sestra s ním prestala hru hrať. Prvotnou reakciou matky bolo nutkanie spor rozsúdiť, zastavila sa však (S – separate). V duchu si predstavila, ako kričí na dcéru, že to od nej nebolo pekné ani slušné, a ako sa ju snaží donútiť dokončiť hru. Potom si však uvedomila, že nemá pravdu, že na dcérinej schopnosti presadiť si svoje nie je nič neslušné a obrátila pozornosť (A – attention) k synovi. Počúvala (L – listen) jeho sťažovanie sa, že chcel vyhrať, ale sestra odmietla hru dohrať. „Takže si bol nadšený, že vyhrávaš a teraz si sklamaný, že si to nemohol dohrať?“ (V – validate). Syn ešte niekoľkokrát opakoval, ako chce dokončiť hru a ona mu zakaždým jeho postoj potvrdila. Pre nápravu však nič neurobila, neriešila situáciu zaňho (E – empower), čím mu vlastne dala najavo, že verí, že to zvládne sám. Vskutku, Karol zakrátko začal hovoriť o niečom inom.
(Zdroj: N. Aldort, Vychovávame deti a rastieme s nimi)





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >