Rozprávková lesná škôlka pod Tatrami. Deti tu chráni kruh, lozia po stromoch a hrajú sa s nožíkmi

Gabriela Bachárová, 1. novembra 2019 o 05:52

Už dva mesiace funguje pod Tatrami jedinečná lesná škôlka, v ktorej deti trávia veľa času v prírode, učia sa vzájomnej spolupráci či vyjadrovaniu svojich pocitov.

Deti z lesnej škôlky trávia čo najviac času vonku, aj len tak v tráve.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

Materská škola je súčasťou vzdelávacieho areálu, ktorý je pod názvom Zariadenie lesnej pedagogiky umiestnený uprostred lokality Krásne Sady Mlynica. Ide o územie na úpätí Vysokých Tatier s rozlohou viac ako sto hektárov, tvorené na princípoch permakultúry. Tá sa snaží o trvalú udržateľnosť a obnovitelnosť.

Miesto je určené na trvalé bývanie a z malej časti aj na oddych a rekreáciu. „Od začiatku sme mali ideu prepojiť bývanie so vzdelávaním, a tak vznikol najskôr projekt Zariadenia lesnej pedagogiky a neskôr aj materskej školy,“ hovorí Marcela Nováková, ktorá má v spoločnosti Krásne Sady Mlynica – servisná a prevádzková na starosť marketing.

Na šípkach.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

Čo najviac vonku

Ako vyzerá bežný deň v podtatranskej materskej škôlke? Zariadenie je otvorené už od siedmej ráno. Deti prichádzajú postupne zhruba do pol deviatej. V tomto čase majú voľnú hru. Od pol deviatej začínajú ranné aktivity, väčšinou sú to výtvarné činnosti, kolohry, učia sa pesničky, potom nasleduje desiata.

„Okolo pol desiatej odchádzame von a vraciame sa na obed. V blízkom lese máme prírodné športové ihrisko, tak ideme tam alebo k rybníku. Trochu ďalej od škôlky je jazdecký areál, kde sú koníky, často chodíme aj tam. Po obede je oddych, čítanie rozprávok a po oddychu ideme opäť von,“ opisuje Marcela Nováková.

Cieľom všetkých vzdelávacích aktivít je vytvoriť miesto pre deti, ktoré bude v maximálne možnej miere prepojené s prírodou a kde budú deti šťastné. „Pri výchove detí je pre nás dôležité, aby sme ich viedli k láske k prírode, aby chápali vzájomné súvislosti medzi svojím správaním, prírodou a okolím," hovorí Marcela Nováková.

Prírodné detské ihrisko v lese.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

„Deti sa veľa naučia z toho, čo vidia, odpozorujú v lese, je to také prirodzené, autentické. Napríklad farby. Môžeme im ich ukázať na listoch, na kvetoch, nemusíme pritom sedieť za stolom a ukazovať im farbičky na papieri. Aj keď to neznamená, že nikdy za stolom nesedíme a nekreslíme. Ale môžeme to kombinovať a využiť prírodu na vzdelávanie. Teraz na jeseň je veľa krásnych farebných listov a na farbách vieme vysvetliť aj prírodné procesy, témy času, zmeny, ako sa veci menia, vyvíjajú," uvádza.

Pri tvorivých činnostiach deti pracujú s prírodnými materiálmi, často využívajú to, čo nájdu v lese. Škôlka deťom umožňuje, aby liezli po stromoch, pracovali aj s nožíkom, malou pílkou. Samozrejme im vysvetlia, ako s nimi zaobchádzať a sledujú ich pritom. Podporujú ich v tom, aby verili vo vlastné sily.

Pri koníkoch.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

Spolupráca, pohyb aj návrat ku koreňom

„Ak by sme chceli vyzdvihnúť princípy alebo oblasti, na ktorých nám záleží, bola by to najmä spolupráca v tíme. Podporujeme hry a činnosti, ktoré rozvíjajú v deťoch tímového ducha, ale aj zodpovednosť, trpezlivosť, vytrvalosť,“ vraví Marcela Nováková. V škôlke sa s deťmi veľa rozprávajú a vedú ich k tomu, aby vedeli vyjadriť svoje pocity, potreby, dokázali pochopiť iného človeka, boli láskaví.

„Ďalej je to aktivita a pohyb – vytvárame podmienky pre širokú škálu pohybových činností a v maximálnej miere využívame prostredie lesa. Inšpirácia v prírode – hľadáme a vytvárame prepojenia medzi prírodou a inými oblasťami: hudbou, slovom, výtvarnou činnosťou a podobne. Návrat ku koreňom – prostredníctvom uchovávania tradícií a zvykov našich predkov sa navraciame k našej ľudovej kultúre. A veľmi dôležité je pre nás vytvárať deťom prostredie domova – aby cítili, že ich milujeme, chápeme, aby sa cítili šťastné, slobodné, ale zároveň, aby mali láskavé, ale pevné hranice," vysvetľuje Marcela Nováková.

Budovy Zariadenia lesnej pedagogiky majú kruhový pôdorys, vyzerajú tak ako z rozprávky.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

Rodičia sú spokojní

Rodičia, ktorí dali svoje deti do lesnej škôlky, si túto novú skúsenosť pochvaľujú. Alena Stoklasová z Popradu vraví: „Mne sa páči, že tu deti trávia viac času vonku, je tu menej detí a vekovo zmiešaný kolektív, tak sa učia jeden od druhého. Páči sa nám architektúra škôlky. Bývame v paneláku v Poprade a uvítali sme to, že škôlka je mimo mesta, v prírodnom prostredí."

Lenka Fábryová z Veľkého Slavkova to vidí podobne: „Mám dve deti 2,5-ročné a štvorročné. Mne vyhovuje, že moje deti trávia čas spolu a nemusím ich rozdeľovať. Deti sú veľa vonku a v prírodnom prostredí sa môžu veľa naučiť bez kníh, pomocou zmyslov, vnímania, pozorovania. Páči sa mi tvorivá činnosť, pri ktorej používajú materiály, ktoré si sami vedia nájsť v blízkom prostredí, v lese, na lúke počas vychádzok."

Radosť v blate.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

Kruh deti chráni

Na škôlke zaujme nielen vzdelávací program, ale aj samotná budova, ktorá má okrúhly pôdorys. Rovnako ako ďalších šesť stavieb Zariadenia lesnej pedagogiky, ktoré sú určené na iný druh vzdelávania. Budova nazvaná Nechtík na výtvarné umenie, Mak na pohyb, Čakanka na jazyky, hudbu a spev, Fialka na výučbu matematických vied, ďalšie dve budovy Horec a Lieska sú pred dokončením a budú určené na remeselnú a prírodovednú činnosť. Hranatá je len centrálna budova, ktorú volajú ďalším poetickým menom Lipa.

„Aj pri architektúre sme sa inšpirovali v prírode, kde sa stretávame s kruhovými, oblými tvarmi, kmeň stromu má tvar kruhu... Kruh okrem iného symbolizuje ochranu a bezpečie a všetko, čo je vo vnútri kruhu, je cenné a má byť chránené. A deti sú to najcennejšie,“ vysvetľuje Marcela Nováková.

Príroda hrala rolu aj pri výbere materiálov, z ktorých sú budovy postavené. Ako základný stavebný materiál využili drevo, na izoláciu použili drevovlákno. Budova má hlinené omietky a strecha je z plne recyklovateľnej trstinovej krytiny.

Čo poviete, dali by ste svoje dieťa do podobného zariadenia? Hlasujte v našej ankete alebo nám napíšte svoj názor do komentárov pod článkom. Ďakujeme.

Hry vonku.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica


Vyrábanie z prírodnín.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica


ANKETA:

Zapísali by sme svoje dieťa do lesnej škôlky?

77,8%



2,0%



3,9%



16,3%












Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >