Rozprávková lesná škôlka pod Tatrami. Deti tu chráni kruh, lozia po stromoch a hrajú sa s nožíkmi

Gabriela Bachárová, 1. novembra 2019 o 05:52

Už dva mesiace funguje pod Tatrami jedinečná lesná škôlka, v ktorej deti trávia veľa času v prírode, učia sa vzájomnej spolupráci či vyjadrovaniu svojich pocitov.

Deti z lesnej škôlky trávia čo najviac času vonku, aj len tak v tráve.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

Materská škola je súčasťou vzdelávacieho areálu, ktorý je pod názvom Zariadenie lesnej pedagogiky umiestnený uprostred lokality Krásne Sady Mlynica. Ide o územie na úpätí Vysokých Tatier s rozlohou viac ako sto hektárov, tvorené na princípoch permakultúry. Tá sa snaží o trvalú udržateľnosť a obnovitelnosť.

Miesto je určené na trvalé bývanie a z malej časti aj na oddych a rekreáciu. „Od začiatku sme mali ideu prepojiť bývanie so vzdelávaním, a tak vznikol najskôr projekt Zariadenia lesnej pedagogiky a neskôr aj materskej školy,“ hovorí Marcela Nováková, ktorá má v spoločnosti Krásne Sady Mlynica – servisná a prevádzková na starosť marketing.

Na šípkach.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

Čo najviac vonku

Ako vyzerá bežný deň v podtatranskej materskej škôlke? Zariadenie je otvorené už od siedmej ráno. Deti prichádzajú postupne zhruba do pol deviatej. V tomto čase majú voľnú hru. Od pol deviatej začínajú ranné aktivity, väčšinou sú to výtvarné činnosti, kolohry, učia sa pesničky, potom nasleduje desiata.

„Okolo pol desiatej odchádzame von a vraciame sa na obed. V blízkom lese máme prírodné športové ihrisko, tak ideme tam alebo k rybníku. Trochu ďalej od škôlky je jazdecký areál, kde sú koníky, často chodíme aj tam. Po obede je oddych, čítanie rozprávok a po oddychu ideme opäť von,“ opisuje Marcela Nováková.

Cieľom všetkých vzdelávacích aktivít je vytvoriť miesto pre deti, ktoré bude v maximálne možnej miere prepojené s prírodou a kde budú deti šťastné. „Pri výchove detí je pre nás dôležité, aby sme ich viedli k láske k prírode, aby chápali vzájomné súvislosti medzi svojím správaním, prírodou a okolím," hovorí Marcela Nováková.

Prírodné detské ihrisko v lese.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

„Deti sa veľa naučia z toho, čo vidia, odpozorujú v lese, je to také prirodzené, autentické. Napríklad farby. Môžeme im ich ukázať na listoch, na kvetoch, nemusíme pritom sedieť za stolom a ukazovať im farbičky na papieri. Aj keď to neznamená, že nikdy za stolom nesedíme a nekreslíme. Ale môžeme to kombinovať a využiť prírodu na vzdelávanie. Teraz na jeseň je veľa krásnych farebných listov a na farbách vieme vysvetliť aj prírodné procesy, témy času, zmeny, ako sa veci menia, vyvíjajú," uvádza.

Pri tvorivých činnostiach deti pracujú s prírodnými materiálmi, často využívajú to, čo nájdu v lese. Škôlka deťom umožňuje, aby liezli po stromoch, pracovali aj s nožíkom, malou pílkou. Samozrejme im vysvetlia, ako s nimi zaobchádzať a sledujú ich pritom. Podporujú ich v tom, aby verili vo vlastné sily.

Pri koníkoch.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

Spolupráca, pohyb aj návrat ku koreňom

„Ak by sme chceli vyzdvihnúť princípy alebo oblasti, na ktorých nám záleží, bola by to najmä spolupráca v tíme. Podporujeme hry a činnosti, ktoré rozvíjajú v deťoch tímového ducha, ale aj zodpovednosť, trpezlivosť, vytrvalosť,“ vraví Marcela Nováková. V škôlke sa s deťmi veľa rozprávajú a vedú ich k tomu, aby vedeli vyjadriť svoje pocity, potreby, dokázali pochopiť iného človeka, boli láskaví.

„Ďalej je to aktivita a pohyb – vytvárame podmienky pre širokú škálu pohybových činností a v maximálnej miere využívame prostredie lesa. Inšpirácia v prírode – hľadáme a vytvárame prepojenia medzi prírodou a inými oblasťami: hudbou, slovom, výtvarnou činnosťou a podobne. Návrat ku koreňom – prostredníctvom uchovávania tradícií a zvykov našich predkov sa navraciame k našej ľudovej kultúre. A veľmi dôležité je pre nás vytvárať deťom prostredie domova – aby cítili, že ich milujeme, chápeme, aby sa cítili šťastné, slobodné, ale zároveň, aby mali láskavé, ale pevné hranice," vysvetľuje Marcela Nováková.

Budovy Zariadenia lesnej pedagogiky majú kruhový pôdorys, vyzerajú tak ako z rozprávky.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

Rodičia sú spokojní

Rodičia, ktorí dali svoje deti do lesnej škôlky, si túto novú skúsenosť pochvaľujú. Alena Stoklasová z Popradu vraví: „Mne sa páči, že tu deti trávia viac času vonku, je tu menej detí a vekovo zmiešaný kolektív, tak sa učia jeden od druhého. Páči sa nám architektúra škôlky. Bývame v paneláku v Poprade a uvítali sme to, že škôlka je mimo mesta, v prírodnom prostredí."

Lenka Fábryová z Veľkého Slavkova to vidí podobne: „Mám dve deti 2,5-ročné a štvorročné. Mne vyhovuje, že moje deti trávia čas spolu a nemusím ich rozdeľovať. Deti sú veľa vonku a v prírodnom prostredí sa môžu veľa naučiť bez kníh, pomocou zmyslov, vnímania, pozorovania. Páči sa mi tvorivá činnosť, pri ktorej používajú materiály, ktoré si sami vedia nájsť v blízkom prostredí, v lese, na lúke počas vychádzok."

Radosť v blate.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica

Kruh deti chráni

Na škôlke zaujme nielen vzdelávací program, ale aj samotná budova, ktorá má okrúhly pôdorys. Rovnako ako ďalších šesť stavieb Zariadenia lesnej pedagogiky, ktoré sú určené na iný druh vzdelávania. Budova nazvaná Nechtík na výtvarné umenie, Mak na pohyb, Čakanka na jazyky, hudbu a spev, Fialka na výučbu matematických vied, ďalšie dve budovy Horec a Lieska sú pred dokončením a budú určené na remeselnú a prírodovednú činnosť. Hranatá je len centrálna budova, ktorú volajú ďalším poetickým menom Lipa.

„Aj pri architektúre sme sa inšpirovali v prírode, kde sa stretávame s kruhovými, oblými tvarmi, kmeň stromu má tvar kruhu... Kruh okrem iného symbolizuje ochranu a bezpečie a všetko, čo je vo vnútri kruhu, je cenné a má byť chránené. A deti sú to najcennejšie,“ vysvetľuje Marcela Nováková.

Príroda hrala rolu aj pri výbere materiálov, z ktorých sú budovy postavené. Ako základný stavebný materiál využili drevo, na izoláciu použili drevovlákno. Budova má hlinené omietky a strecha je z plne recyklovateľnej trstinovej krytiny.

Čo poviete, dali by ste svoje dieťa do podobného zariadenia? Hlasujte v našej ankete alebo nám napíšte svoj názor do komentárov pod článkom. Ďakujeme.

Hry vonku.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica


Vyrábanie z prírodnín.

Foto: Materská škola Krásne Sady Mlynica


ANKETA:

Zapísali by sme svoje dieťa do lesnej škôlky?

77,8%



2,0%



3,9%



16,3%












Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

  • Obrázok Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Moje učenie s otcom trvalo asi 10 minút. Ako čerstvá prváčka som si robila domácu úlohu – šikmé čiarky. Mama bola v nočnej, otcovi nakázala, nech na mňa dohliadne. Tak teda stál nado mnou, ja celá strémovaná som neustále písala zle a gumovala až bola v zošite diera. Nato otec stratil trpezlivosť: „So mnou sa tiež nikto neučil, a tu som,“ mávol rukou a odišiel si čítať noviny. Odvtedy som sa učila sama, a – tu som.

  • Obrázok 10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    „Nerob! Prestaň! Neposlúchaš. Si zlý. Buď už chvíľu ticho! Nahneval si ma. Dávaj pozor!“ Koľko z týchto pokynov či konštatovaní deťom denne hovoríme? A navyše zbytočne, keďže o chvíľu ich v podobnej situácii musíme napomenúť zas? Aké vety by deti potrebovali počuť namiesto nich?

  • Obrázok Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    S novým rokom si mnohí rodičia dávajú novoročné predsavzatia. Zmeniť prístup vo výchove, naučiť potomka plávať, čítať, bicyklovať, zlepšiť známky na vysvedčení... Čo ale vaše deti urobí naozaj šťastnými? Odborníčka na sociálnej sieti odporúča zamerať sa na týchto 13 vecí.

  • Obrázok Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Detský plač alebo krik patria medzi faktory, ktoré dospelých vo vzťahu k deťom najviac stresujú. A hoci sa rodičia snažia v takých situáciách ako prvé dieťa upokojiť, veľmi často to robia (hoci v dobrej vôli) neúčinným spôsobom, ktorý ich vyčerpáva a deťom nepomáha.

  • Obrázok Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Koľko darčekov si nájdete pod stromčekom? Vianoce nie sú síce len o nich, väčšina detí sa však teší práve na moment prekvapenia, čo všetko si pod stromčekom nájde. A pre väčšinu dospelých sú najväčšou radosťou práve rozžiarené detské očká. Tak si to všetci vychutnajme!

  • Obrázok Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Desia vás predvianočné davy v nákupných centrách a rýchle zháňanie darčekov pod tlakom povinnosti, čo komu ešte? O tom, ako sa z Vianoc každoročne vytráca duchovný odkaz a nahrádza ho komercia, sa hovorí už dlhé roky. Zmena je len v našich rukách a začať s ňou možno aj teraz.

  • Obrázok Vianočné pečenie s deťmi? Takto to hravo zvládnete

    Vianočné pečenie s deťmi? Takto to hravo zvládnete

    Kto ako dieťa nemiloval vianočné pečenie? Spomienky na byt prevoňaný sladkými dobrotami, spoločnú prácu s mamou v radostnom očakávaní Vianoc si mnohí preniesli aj do dospelosti. Ak sa práve chystáte na pečenie medovníkov či iných pochúťok, určite zapojte aj deti. Aby ste všetko zvládli bez zbytočných stresov, ponúkame niekoľko tipov, ako sa im vyhnúť.

Ďalšie články v rubrike >