Nenaleťte podvodníkom. Ako rozpoznáte falošného predajcu či kupujúceho? Toto si treba všímať predovšetkým

TASR, ahojmama, 15. marca 2024 o 06:36

„Predávali sme cez internet detskú zimnú kombinézku, z ktorej už dcéra vyrástla. Ozvala sa pani od Prievidze, že ju chce kúpiť, ale aby sme jej ju poslali len prostredníctvom istej známej doručovacej služby. Poslala aj link s tým, že služba všetko vybaví, ja len zadám údaje. Samozrejme, že šlo o podvod, ktorý som objavil neskoro,“ opisuje Radovan svoju nemilú skúsenosť.

Nákupy i predaje cez internet treba robiť bez náhlenia a s maximálnou obozretnosťou.

Foto: shutterstock.com

Spoločnosť mala zásielku v prípade žiadosti predávajúceho aj bezplatne zabaliť, vyzdvihnúť a následne doručiť kupujúcemu s vyplatením peňazí vopred. Problémy práve nastali pri zadávaní bankových údajov. „Mohol som si vybrať banku, mal som zadať číslo účtu, no tam to celé prestalo fungovať. Ešte stále to však na mňa pôsobilo vcelku dôveryhodne, tak som systému zadal kód z čítačky a následne aj vstupný kód PID. Až vtedy som si uvedomil, že tento údaj som prezdrádzať nemal. Hneď som sa šiel prihlásiť do bankovej aplikácie, no tá nefungovala. Preto som okamžite volal do banky a zablokoval som si kartu i účet, aby som neprišiel o peniaze. Našťastie som to stihol, akurát som potom musel vybavovať osobne jeho obnovenie,“ spomína Radovan.

Jeho prípad nie je jediný, nákupy a predaje cez internet sú vždy do určitej miery rizikom. Ako ho znížiť na čo najnižšiu mieru?

Pri inzercii či nákupe je dôležité si preveriť záujemcu, nenakupovať pod tlakom a venovať pozornosť aj najmenším detailom, upozorňuje spoločnosť dTest. Jej riaditeľka Eduarda Hekšová odporúča najprv si overiť užívateľský profil potenciálneho obchodného partnera. „Zistite si jeho predchádzajúcu aktivitu na Marketplace či obdobnej službe, prípadne skontrolujte, či máte spoločných priateľov alebo známych. Ak objavíte spoločných priateľov, overte si u nich, ako dobre predávajúceho alebo záujemcu o váš tovar poznajú, a aké s ním majú skúsenosti,“ radí.

Trik s nátlakom

Prínosná je aj kontrola predchádzajúcej inzercie a hodnotenie používateľa. Zároveň sa ponúka zadať jeho meno do internetového vyhľadávača, či sa neobjavia negatívne skúsenosti ostatných používateľov alebo dokonca varovanie polície.

Podvodníci sa uchyľujú k viacerým trikom. Okrem spomínanej falošnej zásielkovej služby napríklad aj k vytváraniu nátlaku, aby sa obeť podvodu dostala do stavu, keď víťazia emócie nad zdravým rozumom. „Napríklad upozornením, že kuriér je už na ceste alebo odkazom na spôsob, ako si vyzdvihnúť peniaze,“ spresňuje dTest. Pri takomto spôsobe komunikácie je takmer isté, že sa vás druhá strana snaží pripraviť o peniaze.

Všímajte si aj slovosled a gramatiku

„Ak vám predávajúci či kupujúci zasiela akékoľvek odkazy, neotvárajte ich. V lepšom prípade odovzdáte osobné údaje nevedno kam, v horšom prídete o peniaze,“ varuje Eduarda Hekšová, čo bol práve aj Radovanov prípad. Keď už, tak je podľa nej lepšie komunikovať tak, aby boli jednotlivé správy zaznamenané pre eventuálnu neskoršiu potrebu ako dôkaz.

Pri konverzácii radí si všímať vyjadrovanie, slovné spojenia, slovosled, gramatické chyby a úroveň jazyka všeobecne. Kostrbaté formulácie alebo podivné znaky môžu v textovej komunikácii odhaliť nevydarený strojový preklad z cudzích jazykov, čo opäť ukazuje, že záujemca nie je ten, za koho sa vydáva.

Na rozpoznanie podvodníka je podľa odborníčky dôležitý aj kontext uvádzaných informácií. „Neváhajte preto niektoré svoje otázky opakovať. Nie je vylúčené, že sa záujemca do svojho prejavu zamotá,“ vraví. Zbystrite tiež, ak vám v priebehu ďalšej komunikácie oznámi iné informácie ako na začiatku, napríklad o spôsobe platby a doručení.

Najistejší obchod? Tvárou v tvár

Čo sa týka platby, tak tá vopred na účet je výhodná, keď tovar predávate, pri kúpe tovaru sa jej, ak je to možné, vyhnite. Niekedy nie je istotou ani dobierka, keďže výnimočné nie sú ani prípady neprevzatých a vrátených zásielok, čím odosielateľovi vznikajú náklady za zbytočné odoslanie tovaru. Ta najistejšie považuje Eduarda Hekšová osobné prevzatie tovaru. „Vyvarujete sa neskorším dohadom čo sa týka opotrebenia či poškodenia veci, ktoré nebolo zrejmé na inzertných fotografiách, a predovšetkým nevyzdvihnutým zásielkam,“ zdôvodňuje.


ANKETA:

Stretli ste sa s podvodom pri obchodovaní cez internet?

72,5%



12,5%



1,3%



13,8%












Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Úrady a peniaze - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >