INEKO hodnotilo školy podľa výsledkov žiakov.
Foto: Shutterstock.com„Rebríčky škôl komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. Výsledky nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi spôsobené inými faktormi než je vzdelávací proces, napríklad rozdiely v sociálnom zázemí, nepokrývajú celý obsah vzdelávania a nemerajú ani to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala žiakom,“ vysvetľuje analytik INEKO Matej Tunega s tým, že rebríčky môžu byť užitočným pomocným ukazovateľom pri výbere školy a najmä by mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl.
„Pre získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali učiteľov pýtať na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov, o atmosfére a šírených hodnotách v škole a podobne,“ odporúča analytik.
Základné školy
Po spomínanej košickej cirkevnej škole v rebríčku úspešných škôl druhé miesto obsadila ZŠ Kollárova 2 zo Svätého Jura (v predošlom roku bola tretia) a za ňou ZŠ z ulice T. J. Moussona v Michalovciach. Medzi školy, ktoré si vďaka úspechom svojich žiakov aj po roku udržali pozíciu v top 10, patria aj Pri Podlužianke v Leviciach, ZŠ Staničná Košice-Juh a dve banskobystrické školy – na Skuteckého a na Ďumbierskej ulici. Zo základných škôl, kde je vysoký podiel detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, boli najúspešnejší žiaci zo ZŠ I. B. Zocha v Revúcej. Tretina žiakov tam pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia, no napriek tomu žiaci tejto školy dosiahli najlepšie výsledky spomedzi škôl, v ktorých je podiel detí zo znevýhodneného prostredia vyšší ako 20 %.Veľký posun vpred zaznamenala aj ZŠ na Hviezdoslavovej v Lipanoch (okres Sabinov), a to najviac zo všetkých základných škôl. Zo 630. miesta (z celkových vyše 750 škôl) sa posunula na 282. miesto medzi všetkými ZŠ.