Mali by zakázať mobily na školách? Vytvárajú závislosť podobnú heroínovej, znižujú IQ i sústredenosť, o psychickej pohode nehovoriac

Patricia Poprocká, 13. októbra 2023 o 06:39

Počas vyučovania ich už zakazuje každá štvrtá krajina sveta, na základe vlastného uváženia aj niektoré školy u nás a odborníci vyzývajú rodičov, aby boli sami aktívni a svoje deti pred nimi chránili. Reči je o mobiloch, bez ktorých si dnešnú dobu už nevieme predstaviť.

Mobil nie je len hračka či pomôcka, naopak, vie byť veľmi nebezpečný a vytvára závislosť porovnateľnú s heroínovou.

Foto: Shutterstock.com

Mobily vlastní väčšina populácie, vrátane detí a odborníci poukazujú na ich škodlivé dôsledky. „Napriek tomu, že 87% ľudí v EÚ vlastní mobilný telefón a 92% má prístup k internetu, zaznamenávame pokles IQ, klesajú výsledky všetkých štandardizovaných testov. Navyše za posledných 10 rokov sme zaznamenali nárast depresie až o 33%,“ vysvetlil český neurológ, pedagóg a primár neurológie na Univerzite v Yale Martin Jan Stránský, ktorý sa aktuálne venuje neurologickým dopadom modernej technológie na ľudský mozog a budúcnosť. O ničivých vplyvoch sa rozprávalo na nedávnej konferencii o mobiloch v školách, ktorú zorganizoval slovenský komisár pre deti Jozef Mikloško.

Čo všetko s deťmi robia mobily:

Odvádzajú pozornosť

Samozrejme, svet v mobile, kde je každú chvíľu niečo nové, je atraktívnejší než vyučovacia látka a reálne plynúci čas. Ako však zistili odborníci, už len fakt, že deti majú mobil pri sebe je postačujúci na to, aby sa prestali sústreďovať. „Aby sa sústredenie dieťaťa navrátilo po používaní mobilu, je potrebných 20 minút, čo teda predstavuje takmer polovicu vyučovacej hodiny. Technológie majú byť podporný nástroj v procese vzdelávania, nie jeho náhradou,“ vysvetlila na spomínanej konferencii Jana Foltányová zo Slovenskej komisie pre UNESCO.

Znižujú IQ

Mobil nás nenúti premýšľať, pamätať si, dokonca ani rozprávať. Nemusíme opisovať ani naše pocity či vnemy – máme emotikony, prípadne rovno odfotíme, na čo sa pozeráme. Čiže stačí sa naučiť ťukať na správne tlačítka.

Sú nástrojom na šikanovanie

Je o tom nemálo filmov, a žiaľ, aj osobných skúseností. Online komunity na sociálnych sieťach vedia byť kruté, o to viac, že posmech či odsúdenie šikanovaného vidí široká verejnosť. Kyberšikana je samostatná, ťaživá téma, ktorá dokáže dieťa dohnať až k samovražde. Prípadne k smrti preto, že sa snaží komunite ukázať, že nie je padavka, že si trúfne na nezmyselné výzvy, ku ktorým ho ostatní tlačia. Virtuálne, samozrejme.

Uľahčujú podvádzanie pri skúške

Súvisí to so znižovaním IQ. Všetko je na webe, netreba ovládať učivo, stačí vedieť, kde si potrebné veci vyhľadať – to je nová filozofia mnohých školákov. I na písomke, prečo nie.

Vytvárajú závislosť

Nekončí to len tým, že rodičia musia deti presviedčať, aby už „konečne odložili ten mobil“. Závislosť je potvrdená aj vedecky, Jan Stránský uviedol, že mobilné telefóny vytvárajú v mozgu závislosť a menia spôsob fungovania mysle: „Digitálne technológie menia spôsob ako mozog preberá a procesuje informácie, čo mení neurochemické procesy a trasy v mozgu a tým podkopáva evolučné schopnosti mozgu a prirodzený proces, ako sa mozog učí a myslí. Mobilné telefóny nazývam digitálnym heroínom.“ Ako dodal, keď niekto trávi päť až sedem hodín denne na sociálnych sieťach, magnetická rezonancia jeho mozgu ukáže „rozsvietenú“ tú istú časť ako u človeka, ktorý berie heroín.

Tlačia na falošný imidž

Jednak tým, že ak nemáš najnovší model, si „nikto“ alebo v druhej kategórii, a tiež tým, že na sociálnych sieťach ponúkajú mladým prostredníctvom rôznych influencerov falošné vzory. Deti nerozoznávajú, že za atraktívnymi obrázkami, pozdravmi a výzvami v jazyku, ktorému rozumejú, je snaha firiem o čo najväčší predaj svojich výrobkov. Skrátka – čo je na webe, to je „in“ a ktorý teenager netúži byť „trendy“?

Spôsobujú depresie a úzkosti

Človeka skrátka izolujú od reálneho sveta a vťahujú do virtuálneho. V tom sa každý prezentuje podľa vlastnej vôle, často to nemá nič spoločné so skutočnosťou, no dieťa (ale aj dospelý) má tendenciu falošnému pozlátku uveriť, cíti sa menejcenné a osamelé.

Mobily v zahraničí a na Slovensku


Mobily na školách sú zakázané v každej štvrtej krajine na svete. Touto cestou sa vydalo už Taliansko, Portugalsko, Francúzsko či Španielsko. Forma zákazu je rôzna. Niekde ide o plošný zákaz, v iných blokujú konkrétne aplikácie, napríklad v USA sociálnu sieť Tik Tok. UNESCO vyzýva k plošnému zákazu používania mobilov v triedach.

Vo Francúzsku funguje zákaz používania mobilných zariadení v školách od roku 2018. Vtedy trávil denne každý žiak druhého stupňa na mobile priemerne 7 hodín a 48 minút. Zákaz vo Francúzsku platí počas celého vyučovacieho dňa, v celom areáli školy. Netýka sa žiakov, ktorí smartfón pre zdravotné znevýhodnenie nevyhnutne potrebujú. „Pred zavedením zákazu mobilov na školách s ním súhlasilo 67% rodičov. Rok po zavedení zákazu tento počet stúpol na 82%,“ povedal atašé pre vzdelávaciu spoluprácu Louis Marandet zastupujúci Veľvyslanectvo Francúzskej republiky na Slovensku.

Situáciu s mobilmi na školách by bolo podľa slovenského detského komisára Jozefa Mikloška potrebné riešiť aj i nás: „Vyzývam k širokej odbornej diskusii, z ktorej vyplynú konkrétne závery, ktoré identifikujú najvhodnejšie jednotné formy a spôsoby regulácie mobilných zariadení na školách so záväznosťou pre celé územie Slovenska. Osobitne výzvam ministerstvá školstva a zdravotníctva k prijatiu opatrení smerujúcich k podpore regulácie používania mobilných zariadení na základných a stredných školách,“ povedal.


ANKETA:

Súhlasili by ste s plošným zákazov mobilov na školách?

95,4%



3,9%



0,0%



0,0%



0,8%












Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >