Ideálne prázdniny. Čo k nim potrebujú škôlkari, čo školáci, čo teenageri?

Patricia Poprocká, 18. júna 2020 o 04:42

„Uži si leto!“ Každý si pod tým predstaví to svoje obľúbené, no pre každého to znamená niečo iné. Deti majú v každom veku iné potreby, a hoci sa vždy prispôsobia, rodičia sa niekedy zbytočne snažia o čo najatraktívnejší program, neraz toho stačí naozaj málo.

Ideálne prázdniny sa dajú zažiť na milión spôsobov. Niekedy stačí naozaj maličkosť.

Foto: shutterstock.com

„Rodina mojej kamarátky veľa cestuje, navštívili veľmi veľa zaujímavých destinácií na viacerých kontinentoch. Majú za sebou známe zábavné parky a atrakcie. No a jej 10-ročný syn vyhlásil, že jeho najlepší deň bol, keď mohol neďaleko od Bratislavy hladkať nutrie,“ s úsmevom konštatuje psychologička z Alma centra pre zdravý vývin Dana Comas.

Ako by mali ideálne prázdniny vyzerať, sa podľa nej naozaj nedá zovšeobecniť. „Odpovedať si na otázku, aké sú ideálne prázdniny, je asi ako odpovedať si na otázku aký je ideálny film alebo ideálny koláč. Predstava skvelých prázdnin závisí od povahy, veku, rodinného nastavenia. Dieťa môže prežívať rovnaký pocit šťastia a pohody v päťhviezdičkovom all inclusive hoteli alebo lezúce po strome v záhrade s bratrancami a sesternicami.“

Napriek tomu je niekoľko zásad pre jednotlivé vekové skupiny. Platí napríklad, že čím menšie deti, tým toho menej potrebujú. Je im v podstate jedno, kde sú, ak majú pri sebe spokojných rodičov a dostatok voľnosti na hru. Priveľa stimulov môže mať skôr opačný efekt. Naopak, staršie deti sa zasa tešia na zážitky a ak majú na dovolenke aj spoločnosť kamarátov. No a deti na prahu dospelosti už túžia viac po voľnosti.

Čo je teda cez prázdniny dôležité pre škôlkarov, čo pre školákov a čo pre našich dospievajúcich potomkov? Vysvetľuje Dana Comas z Alma centra:

Pre deti môže byť skvelým programom aj hranie sa s blatom v záhrade či skákanie v mláke, vraví psychologička z Alma centra Dana Comas.

Foto: archív Dany Comas
Škôlkari
Malé deti ocenia pobyt u starých rodičov, možnosť stráviť čas okolo zvierat, na dovolenkách majú radi vodné a pohybové aktivity. V tomto veku je veľmi dôležité myslieť na to, že prázdninový program kdekoľvek by mal stále poskytovať dostatok času na voľnú hru. Škôlkar ešte ocení, keď si na prázdniny mimo domu môže zobrať niektoré svoje hračky a knižky. Čím je dieťa mladšie, tým je zväčša menej náročné na výrazne organizovanú zábavu a atrakcie. Ak chceme tráviť príjemnú dovolenku s malým dieťaťom, musíme viac brať ohľad na základné potreby ako dostatok spánku, prístup k jedlu v primeranom čase, dostatok oddychu a nie priveľa stimulov. Ak by sme toto nebrali na zreteľ, ľahko sa stane, že sa z prázdnin alebo rodinnej dovolenky stane nervydrásajúci zážitok. U menších detí skôr platí, že keď je okolo spokojný rodič/starý rodič, sú splnené základné potreby a priestor na hru, tak môže byť spokojné v akomkoľvek primeranom prostredí.

Školáci
V tomto veku začínajú byť deti trochu náročnejšie na program. Veľmi často už vyžadujú spoločnosť rovesníkov alebo iných detí. Prázdniny s kamarátom alebo väčšou skupinou detí bývajú pre deti obohacujúce. V školáckom veku sa dá s deťmi už ísť do náročnejšieho programu, nie sú tak precitlivelé a dokážu vydržať chvíľu i hladní alebo unavení ak majú dobrú motiváciu. Tu rodičia môžu s deťmi už cestovať aj do náročnejších destinácií, spoznávať prírodu, pamiatky, mestá, ochutnávať nové jedlá a podobne.

Teenageri
U nich sa už častejšie stáva, že nemajú chuť tráviť prázdniny s rodičmi alebo starými rodičmi. Tu vidím pre rodičov veľkú výzvu v tom, že ak chcú stráviť s deťmi príjemnú dovolenku, mali by nájsť nejaké lákadlo – napríklad kamaráti alebo rodina v podobnom veku, možnosť praktizovať obľúbený šport či hobby, a tiež ponúknuť teenagerovi jeho priestor. Čiže aby malo dieťa možnosť si robiť čo chce bez veľkého organizovania. Napriek všetkej snahe je však pravdepodobné, že náš teenager môže hodnotiť program ako „veľkú nudu“, čo ale nemusí zodpovedať jeho reálnemu prežívaniu. Staršie deti ocenia, ak prázdniny prinesú väčšiu voľnosť, možnosť ráno neskôr vstávať, neskôr chodiť spať, neskorší návrat domov a možnosť stretávať sa s kamarátmi. Ani pre nich by však prázdniny nemali znamenať úplné voľno od povinností či pestovanie lenivosti. Voľnosť treba vnímať tak, že je väčší priestor na to, kedy dieťa urobí, čo má.

Podľa Dany Comas je dobré, ak rodičia napriek vlastným preferenciám, ako tráviť voľno (niekto chce spoznávať iné kultúry, niekto hrady a zámky, iný pohodu na pláži) umožnia deťom okúsiť z každého trochu, aby si to mohli zažiť. „Potom je na rodičovi, či dokáže svoje nadšenie zo svojho spôsobu trávenia voľného času vštepiť deťom,“ vraví.

Prázdniny sú v každom prípade výbornou možnosťou na prehlbovanie vzťahov s bratrancami a sesternicami, na skúšanie nových aktivít, objavovanie nových miest. „Je fajn ak prázdniny obsahujú pestrosť, niečo nové a vzrušujúce. To ale neznamená, že treba dieťaťu naplánovať každý jeden deň a mať neustále náročný program. To by mohlo byť nakoniec pre dieťa dosť vyčerpávajúce. Deti často dokážu vnímať a prežívať mnohé veci intenzívnejšie ako my dospelí,“ pripomína Dana Comas.

Atraktívnym programom pre ne teda môže byť aj hranie sa s blatom v záhrade, skákanie v mláke, kúpanie v jazere, túlanie sa s kamarátom. „Pre početnejšiu rodinu s deťmi v rôznom veku je niekedy náročné vyskladať super prázdniny pre všetkých. Mali by sme myslieť na to, že každé dieťa aj dospelý by mal mať nejakú časť prázdnin, na ktorú sa môže tešiť,“ konštatuje psychologička.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >