Robotická liga rozvíja schopnosti detí.
Foto: Robotická ligaNa vyriešenie prvého zadania, ktoré pripravili organizátori v rámci súťaže Robotická liga, majú súťažiaci mesiac. V súťaži sa učia riešiť robotické úlohy s otvoreným koncom. Na svojej stránke o tom informovalo Centrum vedecko-technických informácií. Najlepší tím za celú sezónu získa robotickú stavebnicu. Termín odovzdania riešenia prvej úlohy je 21. februára do ôsmej večer. V priebehu polroka môžu súťažiaci vyriešiť 16 zadaní. Cieľom je aj podnietiť ich záujem o vedu a techniku.
Koordinátor súťaže a pedagóg na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského Pavel Petrovič povedal, že súťaž nie je určená pre každého, aj keď je otvorená všetkým záujemcom a registrácia a účasť sú bezplatné. Podotkol, že sa potešia každému novému tímu, no už teraz je záujem veľký.
Poukázal aj na to, že v ich archíve sa nenájdu dve rovnaké riešenia úlohy. „A to je na súťaži pre nás najzaujímavejšie, vidieť vynaliezavosť a tvorivosť mladých ľudí, ktorí sa tak navzájom inšpirujú, učia a motivujú,“ povedal Petrovič. Cieľom súťaže je podľa neho rozvíjať záujem o vedu a techniku nenápadnou hravou formou, či dať žiakom príležitosť tráviť voľný čas užitočným a zmysluplným spôsobom a dať dospelým dôvod na to, aby s nimi viac pracovali.
„Body sa počas súťaže spočítavajú a zvíťazí družstvo s najväčším súčtom bodov,“ priblížil pravidlá Robotickej ligy porotca súťaže a učiteľ z Fakulty elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave Richard Balogh. Doplnil, že hlavným zmyslom súťaže nie je len samotná výhra, ale vyriešenie robotickej úlohy s otvoreným koncom. V úlohách neexistuje jedno správne riešenie. Výsledok tak vopred nie je známy.
Povinnosťou žiakov je nakrútiť a nahrať na stránku súťaže to, ako ich robot rieši zadanú úlohu. Podmienkou je tiež, aby mal súťažný tím dospelého vedúceho. Ten je zodpovedný za aktivity tímu, no do riešenia úloh nezasahuje. Podľa organizátorov to znamená, že vedúci tímu deťom neposkytne nápady na spôsoby riešenia a nezapojí sa do tvorby mechanickej konštrukcie ani programu.
Do súťaže sa môžu zapojiť viacčlenné tímy vo veku od deväť do 16 rokov a vecné ceny môžu vyhrať v každom kole. Žiaci, ktorí sa stretávajú na robotických krúžkoch v školách, alebo majú robotickú stavebnicu doma, majú každé dva týždne vyriešiť jednu alebo dve úlohy.
„Vyriešiť úlohu znamená poskladať a naprogramovať robota, ktorý robí to, čo je v úlohe predpísané. Niekedy to znamená zostrojiť nejaký zaujímavý mechanizmus, napríklad robota, ktorý dokáže urobiť kotúľ alebo výmyk na hrazde, niekedy je to viac o programovaní,“ vysvetlil Petrovič. Ak sa žiakom zdá úloha náročná, môžu si ju zjednodušiť. „Aj čiastočné riešenie nás zaujíma a môžete získať aspoň časť bodov,“ dodávajú organizátori.
V roku 2019 sa do prvej úlohy zapojilo 21 tímov, sedem z nich vyriešilo všetkých osem zadaní. V porovnaní s minulým rokom počet riešiteľských tímov mierne stúpol.
Robotická liga je jednou zo siedmich aktivít projektu RoboCoop, zameraného na Vzdelávanie prostredníctvom robotiky podporené medziregionálnou spoluprácou. Projekt RoboCoop odštartoval v auguste 2018 a trvá do konca júla 2022. Projekt RoboCoop je financovaný z operačného programu Interreg V-A Slovenská republika – Rakúsko.