Opierka hlavy je dôležitý bezpečnostný prvok v autosedačke a po novom i v podsedáku.
Foto: shutterstock.comPodsedák chráni dieťa pri kolízii v aute lepšie vtedy, keď má aj opierku na chrbát a hlavu. Väčšina rodičov však stále využíva len tie jednoduché polystyrénové sedačky, ktoré sedenie dieťaťa zvýšia, ale nijako zvlášť ho už nechránia. A to je chyba.
„Podsedák bez opierky chrbta nezabezpečuje pre menšie deti správne uchytenie bezpečnostného pásu a ochranu hlavy v prípade bočného nárazu,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ testovacej spoločnosti TÜV SÜD Slovakia Martin Tichý. Pritom práve bočné nárazy sú zodpovedné za pätinu smrteľných zranení detí v aute.
Certifikát hospodárskej komisie OSN pre Európu, ktorá normy pre detské autosedačky a podsedáky schvaľuje, hovorí, že kritériá bezpečnosti spĺňajú podsedáky, ktoré majú plnohodnotnú opierku chrbta.
Mali by sa v nich teda voziť všetky deti, ktoré merajú do 125 centimetrov. Zabezpečí sa tak lepšia ochrana pánvy, ramien a hlavy.
Autosedačky pre menšie deti, ktoré majú vbudované vlastné bezpečnostné pásy, a takzvané vajíčka pre najmenšie bábätká tieto opierky majú. Teraz k nim majú pribudnúť aj podsedáky.
Na našom trhu je však stále množstvo podsedákov aj bez opierok. Výrobcovia udávajú, že sú vhodné pre deti od 15 do 36 kilogramov, či od troch do dvanástich rokov. V obchodoch ich bude možné nájsť až do roku 2023. A to preto, že nariadenie o sprísnení parametrov neplatí spätne. Týka sa len podsedákov, ktoré výrobca uvádza na trh, nie tých, ktoré už sú v predaji. Väčšina renomovaných výrobcov však už dodáva iba podsedáky s chrbtovou opierkou.
ANKETA: