Nechcite od malého dieťaťa, aby ovládalo svoje emócie, jeho mozog ich nedokáže regulovať. Kedy až?

Gabriela Bachárová, 19. októbra 2023 o 06:53

„Upokoj sa, nekrič, neplač, okamžite prestaň,“ žiadame často aj od celkom malých detí a hneváme sa, keď toho nie sú schopné, dokonca máme často pocit, akoby nám to robili náročky a chceli nás svojím „nevhodným“ správaním potrápiť. Deťom však mozog až do štyroch či piatich rokov neumožňuje regulovať emócie, nemá preto zmysel tlačiť ich do niečoho, čoho ešte nie sú vývojovo schopné.

Malé deti ešte nie sú schopné regulovať svoje emócie.

Foto: shutterstock.com

Je to paradox. Na dieťa, ktoré sa prejavuje emocionálne, plače alebo kričí, rodičia často zvyšujú hlas a prejavujú hnev. Žiadajú od neho, aby sa upokojilo, sami však nie sú pokojného prístupu schopní ani v dospelom veku. Nedokážu svoje emócie ovládnuť, avšak dieťa, ktoré sa ešte len učí, ako sa má správať, to má vedieť okamžite. Podľa vedeckých zistení sa mozog vyvíja postupne a nie je možné od potomka chcieť, aby sa v dvoch či troch rokoch na povel dokázal sám utíšiť, upokojiť. V regulácii emócií mu môže pomôcť práve bezprostredná rodičovská reakcia na jeho búrlivo prejavované pocity.

Dieťaťu v prvom rade treba umožniť, aby si silnú emóciu odžilo, dostalo ju zo seba von, čo je vždy úľavujúce. Nemá zmysel snažiť sa zastaviť ju krikom, hnevom a podobne, tým sa zväčša ničomu nepomôže, dieťa sa neupokojí, skôr naopak, ešte viac sa rozruší. Je dôležité emocionálne záchvaty či prejavy vzdoru u dieťaťa s rozvahou zniesť a nebrať si ich „osobne”, ako akýsi útok na rodiča. Rodič má ukázať pokoj, trpezlivosť a nadhľad, pomocou ktorých sa dieťa učí, ako možno silné emócie zvládnuť. Stačí jednoducho s potomkom v tichu byť. Keď emócie odznejú, možno sa s ním primerane jeho veku porozprávať o tom, čo sa stalo a ako sa dá v budúcnosti reagovať lepšie.

„Svoje emócie a ich prejavy deti ešte nie sú schopné regulovať samy. Potrebujú rodičov, aby ich emóciami sprevádzali. Aby s nimi súcitili, boli prítomní, vyžarovali bezpečie, pokoj, lásku a bezpodmienečné prijatie, kým ich vnútorná búrka neprebehne. Aby im pomohli pochopiť, čo sa deje, a postupne im dali priestor učiť sa regulovať svoje emócie samy,” popisuje v knihe Děti jsou taky lidi Zdeňka Šíp Staňková, ktorá šíri povedomie o rešpektujúcom a vedomom rodičovstve.

Ozvena vlastného detstva

Pre rodičov je však zachovanie pokoja často veľmi ťažké, aj preto, že keď oni sami ako deti emócie prejavili, veľa pochopenia sa im zvyčajne nedostalo, nasledoval skôr hnev a krik zo strany ich vlastných rodičov. Tieto vzorce často odpozerali a teraz ich uplatňujú voči svojim potomkom, hoci v skutočnosti ani nechcú. „Prejavy emócií našich detí sú nám viac ako nepríjemné, vytáčajú nás, rozčuľujú, spúšťajú v nás niečo z nášho vlastného detstva, čo je hlboko zasunuté. Keď si uvedomíme, že zdrojom nášho nepokoja nie je dieťa, ale my sami, otvoria sa nám úplne iné pohľady na vec,” uvádza Zdeňka Šíp Stanková, ktorú na sociálnych sieťach sledujú tisícky rodičov.

Keď na dieťa, ktoré sa hnevá či kričí, sami zakričíme, možno si nám uľaví, ale poškodzuje to nielen náš vzájomný vzťah (dieťa nám prestane dôverovať, začne sa nás báť), ale môžeme negatívne ovplyvniť i vývoj detského mozgu. „Keď dieťa upokojujeme, staráme sa o neho, v mozgu sa budujú biochemické cestičky a dieťa sa postupne učí starať sa o seba samo. Ak na dieťa kričíme, picháme nepríjemne do jeho nie celkom vyvinutého prefrontálneho kortexu a deje sa opak: dieťa má strach, ktorý jeho telo interpretuje ako nebezpečenstvo a zariadi sa podľa toho. Príde boj, útek alebo zamrznutie. Môžu vás udrieť, môžu utiecť, môžu zamrznúť ako soľný stĺp. Nič z toho nie je pre vývoj ich mozgu dobré,” varuje Zdeňka Šíp Staňková.

Prefrontálny kortex je časť mozgu, ktorá v podstate robí ľudí ľuďmi a odlišuje nás od ostatných živočíšnych druhov. Ide o evolučne veľmi vyspelú časť, ktorá zodpovedá za chápanie, rozhodovanie, sústredenie, morálku a áno, aj za reguláciu afektívnych stavov. Dieťa prefrontálny kortex v prvých rokoch svojho života nemá vyvinutý, dozrieva postupne. Práve preto u detí tak často pozorujeme záchvaty hnevu až zúrivosti. Je to ťažké, no nemôžeme urobiť nič lepšie, ako v takých chvíľach zachovať pokoj. Ak sa neprimerané rodičovské reakcie na detské emócie objavujú pričasto, dieťa si ich takzvane zvnútorní a začne sa rovnako správať k vám a ostatným ľuďom, ale aj voči sebe. „To asi nie je úplne dobrý základ komunikačných schopností a zdravej hodnoty,” upozorňuje na záver Zdeňka Šíp Staňková.









Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

  • Obrázok Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Treba si robiť s deťmi domáce úlohy? A dokedy?

    Moje učenie s otcom trvalo asi 10 minút. Ako čerstvá prváčka som si robila domácu úlohu – šikmé čiarky. Mama bola v nočnej, otcovi nakázala, nech na mňa dohliadne. Tak teda stál nado mnou, ja celá strémovaná som neustále písala zle a gumovala až bola v zošite diera. Nato otec stratil trpezlivosť: „So mnou sa tiež nikto neučil, a tu som,“ mávol rukou a odišiel si čítať noviny. Odvtedy som sa učila sama, a – tu som.

  • Obrázok 10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    10 prostých viet, ktoré by od nás mali deti počuť každý deň. Hovoríte ich?

    „Nerob! Prestaň! Neposlúchaš. Si zlý. Buď už chvíľu ticho! Nahneval si ma. Dávaj pozor!“ Koľko z týchto pokynov či konštatovaní deťom denne hovoríme? A navyše zbytočne, keďže o chvíľu ich v podobnej situácii musíme napomenúť zas? Aké vety by deti potrebovali počuť namiesto nich?

  • Obrázok Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    Zabudnite na novoročné predsavzatia, neočakávajte, čo všetko by vaše dieťa malo vedieť. Naučte ho týchto 13 jednoduchých vecí, úplne postačia

    S novým rokom si mnohí rodičia dávajú novoročné predsavzatia. Zmeniť prístup vo výchove, naučiť potomka plávať, čítať, bicyklovať, zlepšiť známky na vysvedčení... Čo ale vaše deti urobí naozaj šťastnými? Odborníčka na sociálnej sieti odporúča zamerať sa na týchto 13 vecí.

  • Obrázok Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Ako upokojiť dieťa. „Neplač, nič sa nestalo“ nefunguje, TIETO vety sú oveľa účinnejšie

    Detský plač alebo krik patria medzi faktory, ktoré dospelých vo vzťahu k deťom najviac stresujú. A hoci sa rodičia snažia v takých situáciách ako prvé dieťa upokojiť, veľmi často to robia (hoci v dobrej vôli) neúčinným spôsobom, ktorý ich vyčerpáva a deťom nepomáha.

  • Obrázok Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Darčeky a čaro Vianoc. Učme deti dostávať i dávať

    Koľko darčekov si nájdete pod stromčekom? Vianoce nie sú síce len o nich, väčšina detí sa však teší práve na moment prekvapenia, čo všetko si pod stromčekom nájde. A pre väčšinu dospelých sú najväčšou radosťou práve rozžiarené detské očká. Tak si to všetci vychutnajme!

  • Obrázok Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Vianoce inak! Šesť tipov na originálne darčeky, ktoré sa nedajú nikde kúpiť

    Desia vás predvianočné davy v nákupných centrách a rýchle zháňanie darčekov pod tlakom povinnosti, čo komu ešte? O tom, ako sa z Vianoc každoročne vytráca duchovný odkaz a nahrádza ho komercia, sa hovorí už dlhé roky. Zmena je len v našich rukách a začať s ňou možno aj teraz.

  • Obrázok Vianočné pečenie s deťmi? Takto to hravo zvládnete

    Vianočné pečenie s deťmi? Takto to hravo zvládnete

    Kto ako dieťa nemiloval vianočné pečenie? Spomienky na byt prevoňaný sladkými dobrotami, spoločnú prácu s mamou v radostnom očakávaní Vianoc si mnohí preniesli aj do dospelosti. Ak sa práve chystáte na pečenie medovníkov či iných pochúťok, určite zapojte aj deti. Aby ste všetko zvládli bez zbytočných stresov, ponúkame niekoľko tipov, ako sa im vyhnúť.

Ďalšie články v rubrike >