Mladí často hľadajú informácie na blogoch a veria alternatívnym webom.
Foto: Shutterstock.comRada mládeže Slovenska realizovala v októbri 2018 na vzorke tisíc respondentov po celom Slovensku prieskum o mediálnej gramotnosti mladých Slovákov. „Mladí ľudia ani tak nehľadajú informácie ako názory," priblížila Katarína Čavojská z rady hlavné zistenie prieskumu.
Pomerne veľká časť respondentov tiež číta internetové verzie denníkov, týždenníkov a mesačníkov zameraných na spravodajstvo a publicistiku, a príspevky jednotlivcov aj médií na sociálnych sieťach. Už menej mladých čerpá informácie z televízneho spravodajstva, ešte menej z tlačených médií, internetových spravodajských portálov a rozhlasového spravodajstva.
Zatiaľ čo 16 percent mladých ľudí uviedlo, že si informácie z médií overujú vždy alebo takmer vždy, rovnako 16 percent respondentov to nerobí nikdy. Informácie si overujú predovšetkým v rozhovoroch s kamarátmi (68 percent) alebo rodičmi (61 percent). Ďalší respondenti sa obracajú na televízne spravodajstvo, sociálne siete a ďalšie média na internete.
47 percent stredoškolákov a vysokoškolákov si informácie overuje aj u svojho učiteľa alebo počas výučby v škole. 70 percent respondentov súhlasí s tvrdením, že ak sa k nim dostane informácia z dôveryhodného zdroja, už ju ďalej nepotrebuje overovať, a 62 percent dôveruje len niektorým vybraným médiám či novinárom a čerpá informácie len od nich.
Mladí aj starší voliči sa atomizujú. Vo svojich bublinách si potvrdzujú svoje názory, postoje a hodnoty, tým sa však rozbíja spoločnosť. „Keď je mediálna gramotnosť nízka, spoločnosť sa veľmi ľahko nechá manipulovať. Je nesúdržná, nie je schopná sa na ničom dohodnúť, a to môže predstavovať bezpečnostnú hrozbu," zhodnotil Jan Kurka z Green Foundation, ktorá tiež spolupracovala na prieskume.
Na školách sa podľa neho mediálna výchova vyskytuje len veľmi obmedzene v rámci iných predmetov. „Neexistujú kvalitné učebnice, podľa ktorých by sa mohla vyučovať. Učitelia sú na tom s mediálnou gramotnosťou často ešte horšie než deti, ktoré majú učiť," myslí si Kurka. „Starší učitelia sa nevedia prispôsobiť moderným technológiám a nemajú adekvátne podporné nástroje, ktoré by ich v oblasti mediálnej výchovy doškoľovali," doplnil.
Michal Považan z Rady mládeže Slovenska tvrdí, že pre deti a mladých ľudí treba organizovať aktivity najmä v mládežníckych organizáciách, ktoré sa vyznačujú rovesníckym prístupom, rovnosťou a bezpečnosťou prostredia. Rada mládeže Slovenska rokuje s politikmi o zriadení mimorozpočtového Fondu na podporu aktivít detí a mládeže, ktorého cieľom je u detí podpora vedomostí, zručností, kompetencií, hodnôt a postojov v duchu demokracie, slobody a prirodzených ľudských práv.