Každé bábätko je iné, predsa len však sú situácie, ktoré signalizujú, že s jeho vývojom nie je všetko v poriadku a je dobré kontaktovať lekára.
Foto: Shutterstock.comPrevaliť sa z chrbátika na bruško, uchopiť predmet, usmiať sa alebo zamávať „pá pá“ je totiž hotová veda! Tento pokrok sa nazýva vývinovým míľnikom. Každé dieťa sa posúva vlastným tempom, ale väčšina detí dosiahne vývinové míľniky v približne rovnakom veku. Niektoré sú obzvlášť dôležité a ak ich váš drobec neprekročí v určitom veku, môžu byť varovným signálom, že potrebuje pomoc. Čo všetko by ste si mali všímať a čo ak vás niečo v jeho vývine znepokojí? S tým vám teraz poradí nielen pediater, ale aj jeho predĺžená ruka – mobilná aplikácia Bebbo pre rodičov detí od 0 do 6 rokov.
„Nosnou časťou Bebba je sprievodca vývinom dieťaťa, ktorý vás prevedie jednotlivými vekovými obdobiami. Obsahuje video, v ktorom je názorne vysvetlené, čo práve bábätko robí v danom období,“ odporúča aplikáciu pediatrička MUDr. Beauta Kartousová. Z článku sa dozviete, ako sa prejavuje pohybom, čo je typické pre jeho komunikáciu, aké je jeho vnímanie a pocity. V interaktívnej časti môžete zaklikávať, čo u neho pozorujete. Ak vám niektorý z míľnikov nie je jasný, jednoducho ho rozkliknete a dostanete sa k príslušnému videu, v ktorom je na bábätku vysvetlený. Ak „to“ váš drobec zatiaľ nerobí, aplikácia vám ponúkne hru alebo aktivitu, ktorú môžete využiť na podporu práve tohto aspektu vývinu.
Vďaka UNICEF aplikácia Bebbo funguje úspešne už v 14 krajinách a bola stiahnutá viac ako miliónkrát. Je bezplatná, nezhromažďuje žiadne dáta o užívateľoch a neobsahuje reklamy. Je rovnako dostupná pre používateľov zariadení so systémom Android aj iOS. Obsahuje len overené informácie, slovenskí pediatri, vývinoví psychológovia a špeciálni a liečební pedagógovia posúdili každú jednu vetu.
Čo by malo dokázať bábätko na konci 1. mesiaca?
vydáva zvukyupokojí sa, keď ho vezmete do náručia
otvorí a zatvorí päsť, keď sa jej jemne dotknete
pozerá sa na vás, keď sa usmievate a hovoríte s ním
voľne pohybuje rukami a nohami na obe strany
prejavuje radosť, keď s ním hovoríte
v ľahu na brušku dvíha hlavičku
Poraďte sa s pediatrom, ak na konci 1. mesiaca:
veľa plače a nedá sa utíšiť
s ťažkosťami saje a veľmi pomaly
nepokojne spí
vôbec nehýbe rukami a nohami
pri hlasnom zvuku sa nezľakne
pri jasnom svetle neprižmúri oči
Čo by malo dokázať bábätko na konci 2. mesiaca?
zrakom pozoruje pohyb vecí a ľudíplačom vyjadruje nespokojnosť alebo reaguje na zmenu činnosti
upokojí sa na krátky čas
na brušku sa dvíha na predlaktie
otáča hlavou na jednu, potom na druhú stranu
vykonáva jemné pohyby rukami a nohami
občas drží otvorené dlane a manipuluje nimi
vydáva rôzne hrdelné zvuky
rozdielnymi zvukmi vyjadruje radosť, rozrušenie alebo hlad
otočí hlavu smerom k zdroju zvuku a naznačuje počúvanie
Poraďte sa s pediatrom, ak na konci 2. mesiaca:
často a veľa plače a zvyčajne ho nie je možné utíšiť
ani na krátky čas nepozoruje tvár dospelého človeka
nereaguje na jasné svetlo alebo hlasné zvuky
spí veľmi nespokojne
pozorujete ťažkosti s kŕmením
vôbec nehýbe rukami alebo nohami
nedáva si svoje ruky k ústam
neopätuje vám úsmev
Čo by malo dokázať bábätko na konci 3. až 4. mesiaca?
vyjadruje radosť alebo hnevvkladá si ruky do úst
nasleduje zrakom hračky, ktoré sa pohybujú z jednej strany na druhú
bez opory drží hlavu vzpriamene
pozorne sleduje tváre ľudí
jednou rukou siahne po hračke, skúma ju, trasie ňou a udiera
začína napodobovať pohyby, výrazy tváre a zvuky počas hry
rozvíja sa u neho koordinácia ruky a oka
usmeje sa na ľudskú tvár
začína džavotať
na brušku sa stabilne opiera o predlaktia a tlačí sa na lakte
Poraďte sa s pediatrom, ak na konci 3. až 4. mesiaca:
často plače a nedá sa utíšiť
nenadväzuje očný kontakt alebo nevenuje pozornosť tvári iných ľudí
nepozoruje predmety v pohybe
nevydáva žiadne zvuky, ani na ne nereaguje
nedokáže udržať hlavu v osi tela
nesiaha na hračku alebo predmet, ktorý má pred sebou
nevkladá si hračky do úst
Čo by malo dokázať dieťa na konci 5. až 6. mesiaca?
reaguje na hlas produkovaním zvukov – spájaním samohlásokpri vzpriamenom držaní krátkodobo udrží svoju váhu opieraním sa o nohy
dokáže sedieť s oporou
prejavuje radosť, keď si uvedomí, že je čas na hru
radosť alebo nespokojnosť prejavuje hlasno
siaha po veciach, ktoré sú na dosah, keď ich uchopí, prekladá ich z jednej ruky do druhej
skúma veci vkladaním do úst
pretáča sa z bruška na chrbát a späť
Poraďte sa s pediatrom, ak na konci 5. až 6. mesiaca:
pravidelne a dlho plače a nie je možné ho utíšiť
nenadväzuje s vami očný kontakt a nepozoruje očami pohybujúce sa predmety
nedžavoce a neotáča sa za zdrojom zvuku
nesmeje sa a nevýska
nepretáča sa z chrbta na brucho
nemá pod kontrolou pohyby hlavy a krku
nedokáže sedieť s vašou oporou
nenaťahuje sa za predmetmi, ani keď ho povzbudzujete
nesnaží sa dosiahnuť na predmety, ktoré má na dosah ruky
nedáva si predmety k ústam
Čo by malo dokázať dieťa na konci 7. až 9. mesiaca?
predmety si neustále vkladá do ústsnaží sa postaviť
znepokojí ho, keď odídete z miestnosti a upokojí sa, keď sa vrátite
sedí samostatne a bez opory
džavoce, tvorí slabiky a vydáva mnoho rôznych zvukov
začína rozumieť významu slova „nie“
rozpoznáva členov rodiny a odlišuje ich od cudzích ľudí, bojí sa cudzích ľudí
reaguje na svoje meno
prekladá predmety z ruky do ruky, trasie nimi
uchopuje malé predmety
pozoruje padajúci predmet a hľadá skrytý predmet
zodvihne sa do polohy plazenia, prípadne sa už plazí
začína komunikovať pomocou pohybov
Poraďte sa s pediatrom, ak na konci 7. až 9. mesiaca:
nenadväzuje s vami očný kontakt alebo zrakom nesleduje pohybujúce sa objekty
nedžavoce „mama“, „baba“ a pod.
neotáča hlavu za zdrojom zvuku
nepozerá sa tam, kam ukazujete
neprejavuje vám náklonnosť – neusmieva sa na vás
nereaguje na svoje meno
zdá sa, že nerozpoznáva známe osoby
nepretáča sa
keď ho dvíhate, je buď poddajné alebo príliš stuhnuté
nesedí ani s vašou oporou
má ťažkosti s jedením tuhej stravy
Čo by malo dokázať dieťa na konci 10. až 12. mesiaca?
pozná svoje meno, mená známych osôb, názvy predmetov zo svojho okolia, každodenné činnosti a rozumie slovu „nie“opakuje slabiky alebo používa slová s významom
má obľúbenú hračku
je plaché a nepokojné pri komunikácii s cudzími ľuďmi
vkladá veci do škatule a vyberá ich z nej
napodobňuje a používa gestá
postaví sa, keď sa pridržiava nábytku a kráča popri ňom
spolupracuje pri obliekaní
plače pri odlúčení od rodičov
zvedavo skúma hračky, trasie nimi, búcha, hádže ich a všíma si detaily
rozumie krátkemu pokynu alebo požiadavke
spontánne zdieľa záujmy a radosti s dospelými
prstami uchopuje malé predmety, kŕmi sa rukami
Poraďte sa s pediatrom, ak na konci 10. až 12. mesiaca:
nenadväzuje s vami očný kontakt alebo nesleduje očami pohybujúce sa predmety
nereaguje na zvuky
nereaguje na svoje meno, keď ho oslovíte alebo naň zavoláte
nedžavoce
nedáva najavo svoju potrebu alebo záujem
neukazuje prstom na objekty
nezdieľa s vami emócie
neštvornožkuje
Čo by malo dokázať dieťa na konci 13. až 18. mesiaca?
vloží jeden predmet do druhéhovyslovuje slová s významom
naďalej prejavuje strach z cudzích ľudí a situácií
samostatne stojí, pohybuje sa a chodí
rozumie jednotlivým príkazom a vykonáva ich
samostatne čmára ceruzkou alebo pastelkou na papier
prejavuje radosť zo spoločných aktivít
vie, ako používať predmety na každodenné použitie
Poraďte sa s pediatrom, ak na konci 13. až 18. mesiaca:
má problémy s videním alebo počutím
nehovorí žiadne slová
má ťažkosti s dodržiavaním aj veľmi jednoduchých pokynov
nepoužíva pri komunikácii gestá a ukazovanie
nenadväzuje s vami očný kontakt a odmieta sa s vami objímať
nechodí samostatne
Čo by malo dokázať dieťa na konci 19. až 24. mesiaca?
stojí na špičkách, behá, skáče, kope do loptyhrá sa vedľa ostatných detí
začína triediť a párovať predmety
pri komunikácii používa kombináciu slov a gest
chodí hore aj dole po schodoch
rozumie a vykonáva viacero jednoduchým pokynov
preferuje jednu ruku pred druhov
prejavuje väčšiu nezávislosť
hrá sa jednoduché „predstierané“ hry
časť jeho komunikácie je zrozumiteľná aj pre ľudí, ktorí s ním netrávia každý deň
účelne používa hračky v hre
vyjadruje svoje pocity
napodobňuje správanie dospelých a starších detí
pozná zvieratá a zvuky, ktoré vydávajú
samostatne čmára na papier
Poraďte sa s pediatrom, ak na konci 19. až 24. mesiaca:
nenadväzuje s vami očný kontakt
nehovorí žiadne slová
neukazuje prstom na objekty
nenasleduje jednoduché inštrukcie
neprejavuje a nezdieľa emócie
jeho chôdza nie je stabilná, koordinovaná a istá