Viete, čo má obsahovať správna desiata do školy?

pt, 20. augusta 2019 o 06:08

So začiatkom školského roka pribúda aj rodičom nová každodenná povinnosť – príprava desiatej. Ľahké občerstvenie, ktoré má zasýtiť, doplniť energiu, zároveň príliš nezaťažiť organizmus, aby sa mohlo dieťa kvalitne sústrediť na zvyšok vyučovania. Viete, čo má správna desiata obsahovať?

Tri chody aj na školskú desiatu: hlavné jedlo, ovocie, pitie.

Foto: shutterstock.com

Skladať by sa mala z troch častí: hlavné jedlo, ovocie alebo zelenina a nápoj. „Desiata je dôležitá súčasť stravovacieho režimu dieťaťa, má tvoriť asi 15 percent z denného príjmu energie,“ pripomína Úrad verejného zdravotníctva SR.

Desiata je dôležitá súčasť jedálnička. V stravovaní platí zásada že jesť sa má častejšie a v menších porciách a ak si má dieťa osvojiť správne návyky, malo by teda pravidelne jedávať desiatu. Ale pozor, nie je desiata ako desiata.

Takže, čo zabaliť školákovi?

,,Kvalitná desiata pre školáka má obsahovať pečivo, nátierku, prípadne syr, porciu ovocia, zeleniny a kvalitný nápoj,“ radia štátni hygienici.

Ak sa hovorí o kvalite, malo by ísť o pravé celozrnné pečivo, teda bez farbenia karamelom. Alebo kváskový chlieb, určite nie trvanlivé balené pečivo so životnosťou niekoľkých týždňov, ani sladké balené croissanty.

Nátierka je najlepšia tiež domáca – vajíčková, bryndzová, cesnaková, mrkvová, bez éčiek, prípadne vhodné je aj obyčajné maslo. Čo sa týka kupovaných nátierok či mäkkých syrov, čítajte zloženie a zvážte sami.

Vápnik v strave je dôležitý, preto by malo byť mlieko a mliečne výrobky súčasťou desiatej. „Najmä probiotické a acidofilné výrobky a jogurty,“ spresňuje Úrad verejného zdravotníctva. Ak dieťa trpí intoleranciou laktózy, prípadne mliečnej bielkoviny, sú aj bezlaktózové druhy.

Čo sa týka ovocia a zeleniny, tam je to jedno, ide o to, čo dieťaťu chutí.

Sladkého s mierou

Pri nápojoch tiež nie je príliš o čom rozmýšľať - najlepšia je obyčajná voda, prípadne nesladený čas. Pre zmenu chuti môžete do nej vytlačiť citrón alebo vylúhovať bylinky – mätu, medovku, materinu dúšku. Raz za čas môže byť aj čerstvá ovocná či zeleninová šťava.

Nevhodné sú energetické a rôzne sladené nápoje. Deti síce občas potrebujú aj rýchle kalórie, zloženie týchto nápojov však organizmu škodí.

Sladkosti raz za čas nezaškodia, ale nie hocijaké. Najlepšie sú domáce koláče či buchty, kde viete, koľko čoho dávate, potom prípadne celozrnné, ale aj u tých čítate zloženie. Mnohé totiž obsahujú nezdravý palmový tuk a množstvo éčiek. Úrad verejného zdravotníctva odporúča ako zdroj cukrov napríklad aj sušené ovocie či tyčinky s vyšším obsahom kakaa.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Zdravie - ďalšie články

  • Obrázok Covid dráma v košickej pôrodnici: Kde zostala ľudskosť?

    Covid dráma v košickej pôrodnici: Kde zostala ľudskosť?

    Víkendový prípad z košickej pôrodnice ukázal, do akých krajností až môžu zájsť vybičované vášne, ktoré lomcujú našou spoločnosťou dlhé týždne. Rodiaca mamička, ktorá odmietla testovanie na koronavírus a štátne inštitúcie, ktoré sa jej snažili silou-mocou nanútiť dodržiavanie pravidiel ešte viac rozdelili ľudí. Tí, ktorí sa nechcú podrobiť nariadeniam proti tým, ktorí ich za to nenávidia. Komu to prospieva?

  • Obrázok Napätie stúpa, linky dôvery lámu rekordy. „Odložme na chvíľu konflikty,“ vyzýva psychológ z terénu

    Napätie stúpa, linky dôvery lámu rekordy. „Odložme na chvíľu konflikty,“ vyzýva psychológ z terénu

    Narastajúce čísla nakazených koronavírusom, rozhádaní politici, chaotické vyhlásenia plné arogancie a nenávisť šíriaca sa sociálnymi sieťami i spoločnosťou oberajú o psychickú pohodu čoraz väčšie množstvo ľudí. Psychológovia na krízových linkách zaznamenávajú rekordné počty klientov, ktorí toto napätie už nezvládajú. Ako z toho von? Tu sú odporúčania toho najpovolanejšieho priamo z terénu, psychológa Mareka Madra.

  • Obrázok Nakazená učiteľka si neberie pred ústa servítky: Nemáte úctu k životu

    Nakazená učiteľka si neberie pred ústa servítky: Nemáte úctu k životu

    Laxný prístup mnohých Slovákov, ktorí zľahčujú pandémiu a odmietajú rešpektovať opatrenia, vytočil učiteľku prvého stupňa na základnej školy, ktorá momentálne s nákazou sama bojuje. Adresovala im tvrdé slová.

  • Obrázok „Bojovala som o každý nádych, popieračom by som dala pár faciek.“ Mladá mamička si nákazou prešla s celou rodinou

    „Bojovala som o každý nádych, popieračom by som dala pár faciek.“ Mladá mamička si nákazou prešla s celou rodinou

    Koronavírusu sa snažili vyhnúť, ako sa len dalo. Nakoniec ochorela celá rodina. Mladá mamička (32) mala ťažký priebeh a ani po viacerých týždňoch nie je stále v poriadku. „Chorobu neprajem ani najväčšiemu popieračovi epidémie, ale pár faciek áno a k tomu exkurziu na najbližšiu JIS-ku, a to bez rúška!" vraví.

  • Obrázok ROZHOVOR Michal Holáň: Strážca sŕdc nenarodených detí

    ROZHOVOR Michal Holáň: Strážca sŕdc nenarodených detí

    Zakladateľ prenatálnej kardiológie na Slovensku Michal Holáň išiel na medicínu takpovediac proti svojej vôli. A kardiológia detí pred narodením ho definitívne chytila za srdce, keď vyšetroval opičku, ktorú jeho kolega-lekár prepašoval z Thajska v lietadle pod svetrom. Prečo je také dôležité skontrolovať plodu pred narodením srdce? Ako oznámiť budúcim rodičom zlú správu? Nie je fotografovanie a filmovanie budúceho dieťaťa pre odborníka strata času? Vysvetľuje v rozhovore.

  • Obrázok Petra Slezáková radí: Tipy a triky, ako neplytvať potravinami a správne ich skladovať

    Petra Slezáková radí: Tipy a triky, ako neplytvať potravinami a správne ich skladovať

    „Buď kreatívny pri varení, aby si využil všetky zbytky a odrezky. Zo zbytkov zeleniny urob rizoto alebo polievku, prípadne rôzne zbytky zapeč s cestovinami a syrom," radí našim čitateľom Petra Slezáková, propagátorka bezodpadového života a zakladateľka iniciatívy Zero Waste Slovakia. Toto je jej prvý príspevok v našej nedeľnej rubrike Tento týždeň píšem ja.

  • Obrázok Ako sa nenakaziť koronavírusom alebo dostať čo najmenšiu dávku

    Ako sa nenakaziť koronavírusom alebo dostať čo najmenšiu dávku

    V boji proti chorobe Covid-19 nie ste bezbranní. Ak budete dodržiavať zopár jednoduchých, ale účinných opatrení, môžete riziko, že sa nakazíte, výrazne obmedziť.

Ďalšie články v rubrike >