Lesná škôlka.
Foto: Zariadenie lesnej pedagogikyNa Slovensku ide o ojedinelý projekt, od nového školského roka materskú školu navštevuje 20 detí zo širokého okolia, od Ždiaru až po Betlanovce. „Práve prostredie lesa nám poskytuje veľa možností, ako aj pri bežnej vychádzke rozvíjať u detí trpezlivosť, vytrvalosť, vzájomnú spoluprácu. Deti budeme zapájať do bežných činností v škôlke, môžu pomáhať v kuchyni, starať sa o zeleninovú záhradku či kvety,“ vysvetlila jedna z pedagogičiek novootvorenej materskej školy Erika Kicová.
Kým Zariadenie lesnej pedagogiky funguje už druhý rok, materská škola v lese otvorila svoje brány po prvýkrát až v pondelok. Ide o reakciu na rastúci trend vzdelávania detí vonku, v prírode, a to už od materských škôl. „Dnes je tu spoločenský dopyt, aby sa vzdelávanie detí uskutočňovalo vo väčšom kontakte s prírodou a s reálnym životom,“ vysvetlil jednu z hlavných myšlienok vzniku projektu Ondrej Zoričák, zriaďovateľ oboch inštitúcií. Potvrdil tiež, že o takýto spôsob vzdelávania je záujem hlavne v škandinávskych krajinách, no postupne aj na Slovensku.
Keďže materská škola sa nachádza v areáli Zariadenia lesnej pedagogiky, niektoré aktivity plánujú prepájať aj so staršími deťmi, ktoré navštevujú programy v tomto zariadení. „Vzhľadom na prostredie a zameranie budú základnou výbavou našich detí v škôlke gumáky, pršiplášť a ruksaky,“ doplnila Kicová.
Materská škola a Zariadenie lesnej pedagogiky sú súčasťou novovznikajúcej obytnej lokality Krásne Sady Mlynica, založenej na princípoch permakultúry, teda udržateľného rozvoja. Areál Krásnych Sadov sa rozprestiera na ploche viac ako 100 hektárov. Nachádzajú sa päť kilometrov od Popradu. Budova škôlky rešpektuje ekologický prístup a je vybudovaná z prírodných a necyklovateľných materiálov, ako napríklad drevo a hlina.
Riaditeľka škôlky Ľuboslava Harabinová objasnila, že najväčší rozdiel vo vzdelávaní v takejto škôlke oproti iným predškolským zariadeniam je v práci s deťmi. „My pristupujeme k deťom nie z pozície dospelého, ale z pozície toho dieťaťa, pozorujeme ich, ako sa prejavujú, sledujeme ich záujem o rôzne aktivity. Okrem toho je toto materská škola, ktorá je v lese, a dôležitá je tu lesná pedagogika, pobyt detí priamo v prírode, veľa času stráveného v prírode v každom ročnom období a jej pozorovanie," zdôraznila Harabinová s tým, že dôležitá je aj adaptácia detí do tohto spôsobu vzdelávania.
„Naše dve deti sú tu od začiatku tohto projektu, boli vedené k samostatnosti a zároveň aj k tomu, aby poznali prírodu okolo seba, aby ju vedeli využiť a tiež chrániť. Vedia byť vďaka tomu kdekoľvek v prírode," zdôvodnila výber zariadenia Zdenka Kohútová zo Svitu, ktorá plánuje do škôlky v budúcnosti prihlásiť aj svoju najmladšiu dcérku.