Po stopách Švejka i Beneša. Lupkowský tunel trikrát zničili i obnovili

Patricia Poprocká, 19. júla 2021 o 12:00

Cestoval tade na východný front Švejk v slávnom Haškovom románe, ale aj prezident Edvard Beneš, keď sa v roku 1945 vracal z Moskvy do čiastočne oslobodenej republiky. Lupkowský priesmyk má za sebou bohatú bojovú históriu, ktorej svedkom je nádherný železničný tunel, ku ktorému sa oplatí vydať.

Lupkowský tunel má za sebou bohatú históriu.

Foto: Radovan Varchola

Leží „na konci sveta“ (aspoň toho slovenského) a dostanete sa k nemu po príjemnej nenáročnej, asi hodinovej prechádzke. Ďalšiu minimálne hodinku vám zaberie preskúmať tunel, priesmyk a okolie, no dá sa tam aj posedieť, opekať, dokonca prespať v maličkej drevenej útulni, takže tam môžete stráviť naozaj nádherný a zaujímavý deň, možno i dva.

Pre ľudí zo západnejších častí Slovenska bude asi náročnejšie dostať sa do Paloty, poslednej dedinky pred hranicami s Poľskom na severovýchode Slovenska, než k samotnému priesmyku. Ale stojí to za to, kraj je to vskutku nádherný.

V Palote odbočíte z hlavného ťahu na Poľsko vpravo a pôjdete po ceste asi dva kilometre. Cesta síce pokračuje, po spomínaných dvoch kilometroch tam je však značka zákaz vjazdu, ktorú treba rešpektovať. Napokon, peši si les, spev vtákov a šum potôčika Vydranka, ktorý sa vinie popri ceste, užijete viac.

Studnička vám napovie, že ste blízko cieľa.

Foto: Radovan Varchola

Turistické značenie z tohto smeru nečakajte, že ste na mieste, zistíte, keď prídete na kopec k studničke (prameňu) a cesta sa bude zatáčať vpravo. Prejdete pár metrov, po ktorých uvidíte koľajnice a na ľavej strane aj samotný tunel. Pôsobí majestátne.

Ničený a obnovovaný

Tabuľa vás upozorní, že „čo germánska zloba zničila, bratská ruka sovietskej armády postavila“. A to hneď po vojne v roku 1946, tunel slávnostne otvorili na výročie VOSR, 7. novembra. Nebolo to prvý raz, čo bol tunel z 19. storočia zničený a obnovený. Priesmyk ako brána medzi východnými a západnými Karpatami, Nízkymi Beskydami a Bukovskými vrchmi, bol dôležitým miestom a železničný tunel slúžil na zásobovanie armády už za čias Rakúsko-Uhorska.

Slovenská strana tunela s pôvodnými nápismi.

Foto: Radovan Varchola

Počas prvej svetovej vojny sa oň viedli tuhé boje, ktoré sa skončili zavalením tunela. Druhý raz bol tunel zničený v septembri 1939, keď poľská armáda chcela takto zdržať postup nemeckej armády. Tisov Slovenský štát ale tunel v roku 1943 obnovil, dôvodom bolo opäť zásobovanie, tentoraz nemeckých vojsk na východnom fronte. Rok nato, pri Karpatsko-duklianskej operácii priesmyk obsadili vojská Červenej armády, Lupkowský tunel však Nemci pri ústupe opäť zničili.

Keďže však bolo stále potrebné zásobovať vojská, teraz už spojenecké, Červená armáda postavila koľajnice, ktoré viedli vrchom priesmyku. Práve touto traťou sa vrátil z Moskvy do čiastočne oslobodenej vlasti Edvard Beneš.

Turistická atrakcia

Po vojne sa rozhodlo o obnove trate i tunela. Koľajnice sa odmínovali, tunel obnovili a slávnostne otvorili za účasti vtedajšieho ministra dopravy ČSR Ivana Pietora.

Tunel sa následne využíval ako spojnica Medzilaboriec s Poľskom, pre nízky počet cestujúcich a ekonomickú nerentabilitu však pravidelnú linku zrušili. Dnes vlaky z Medzilaboriec do Poľska jazdia len v letnej sezóne.

V tuneli.

Foto: Patricia Poprocká

Má to výhodu – ak prídete na jar či na jeseň, môžete sa prejsť 416-metrovým tunelom až do Poľska, najmä pre deti je to ohromný zážitok. Oplatí sa prísť aj v lete, môžete si preskúmať okolie tunela, vyjsť hore, pokochať sa pohľadom z vrchného múrika. A samozrejme – vydať sa hore lesným chodníčkom, ktorý začína na ľavej strane tunela a dovedie vás hore do samotného Lupkowského priesmyku 640 metrov nad morom. Je tam krásna lúka, po ktorej si deti môžu slobodne pobehať a vybrať, či po poľskej alebo slovenskej strane, miesto na opekanie a aj malá drevená útulňa na prespatie pre dvoch-troch ľudí.

Nad tunelom v priesmyku. Časť lúky je poľská, časť slovenská. Útulňa i hraničný kameň v pozadí.

Foto: Patricia Poprocká

A ak budete mať turistiky dosť, môžete sa povoziť vlakom. Z Medzilaboriec vás cez tunel odvezie do poľského historického mesta Sanok, známeho aj z Dobrodružstiev vojaka Švejka. V mestečku, o ktorom prvá zmienka pochádza zo 14. storočia, si môžete poprezerať staré kostoly, skanzen či pamätník vojnovým hrdinom. Nechýba ani socha Švejka, ktorú nájdete vo viacerých mestách tohto regiónu (u nás v Medzilaborciach a Humennom).

Zapojte sa do LETNEJ SÚŤAŽE!
Hráme o viac ako 85 cien v hodnote viac ako 20 000 € eur. Viac informácií na tomto linku.



Všetky články seriálu Leto s Pravdou nájdete na tomto linku.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Voľný čas - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >