Nie je čokoláda ako čokoláda. Na čo pozor pri výbere mikulášskych a vianočných cukroviniek pre deti!

pt, 28. novembra 2022 o 04:48

Vyzerá to ako čokoláda, tvári sa to ako čokoláda, ale nie je to čokoláda. Čo je to? Náhrada čokolády. Žiaľ, dosť častá v našich obchodoch, zvlášť teraz v prichádzajúcom predvianočnom a predmikulášskom období. Ako ich rozoznať?

Dávať deťom sladkosti na Mikuláša je tradíciou, na ktorú sa tešia. Oplatí sa ale predtým pozrieť na ich zloženie.

Foto: shutterstock.com

Čokoláde sa zvykne hovoriť aj pokrm bohov. Viete prečo? Odpoveď je jednoduchá, odvodená od prekladu pôvodného názvu kakaovníka pravého – theobroma cacao. Práve jeho semená sú používané na výrobu kakaového prášku, ktorý by mal byť v čokoláde zastúpený v dostatočnej miere. A ktorý v našich cukrovinkách neraz chýba.

Kvalitná čokoláda by mala obsahovať minimálne 18 percent kakaového masla a 35 percent kakaovej sušiny. Preto je dôležité čítať etikety na potravinách a na základe zloženia jednotlivé čokolády a vianočné figúrky vyberať.

Okrem spomínaných dvoch ukazovateľov treba sledovať aj množstvo cukru. Napríklad v tabuľke bielej čokolády tvorí cukor viac ako polovicu obsahu, čo určite neprospieva organizmu. V ponuke sú aj čokolády bez cukru, tu ale radšej vyberajte s prírodnými, nie umelými sladidlami.

Ďalším faktorom sú tuky. Pozor na palmové – sú najlacnejšie, nezdravé a ťažko stráviteľné. Kvalitná čokoláda by ich nemala obsahovať vôbec. Naopak, mala by mať už spomínané kakaové maslo. To obsahuje kyselinu olejovú, prospešnú pre srdce, kyselinu stearovú, ktorá organizmus nijako výrazne nezaťažuje, no a napokon kyselinu palmitovú, ktorá patrí medzi nasýtené tuky a telu neprospieva. V kakaovom masle jej však je výrazne menej než v palmovom tuku či inom mliečnom masle. Práve mliečne tuky a stužené oleje sa dávajú do lacnejších náhrad čokolád, pretože kakaové maslo je drahé.

Ak chceme deťom darovať zdraviu prospešnú čokoládu, mala by obsahovať minimálne 60 percent kakaa. To je bohaté na flavonoidy, ktoré sa nachádzajú aj v brusniciach, jahodách či červenom víne a bránia upchatiu ciev. Kakao obsahuje aj horčík, železo a antioxidanty, preto sa určite oplatí kupovať čokolády s jeho výraznejším podielom. Áno, ľuďom, najmä deťom zvyknutým na sladké mliečne čokolády (alebo ich náhrady) sa môže zdať kvalitná čokoláda horká, je to však len otázka zvyku. Ktorá prospieva zdraviu a preto stojí za to zvyknúť si a zabudnúť na presladené svetlé sladkosti.


ANKETA:

Čítate etikety pri výbere čokolád?

68,9%



14,8%



16,4%












Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Domácnosť a varenie - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >