Buďte fit aj s bruškom, cvičenie zmierňuje nevoľnosti. Aké športy sú vhodné?

Patricia Poprocká, 24. februára 2019 o 06:36

Cvičiť treba, v tehotenstve zvlášť. Pre ženy, ktoré toto obdobie vnímali naozaj ako iný stav cez nesmiernu únavu, nevoľnosti či bolesti chrbta to znie zrejme absurdne, lekári však radia premôcť sa. Pohyb podľa nich potláča všetky negatívne príznaky tehotenstva. V prípade, že ide o normálnu graviditu, pochopiteľne.

Cvičenie v tehotenstve je pre niektoré ženy nepredstaviteľné, lekári však odporúčajú premôcť sa.

Foto: shutterstock.com

Na dôležitosť cvičenia upozorňuje aj primár prenatálneho centra Pro Care MUDr. Michal Holáň „Veľa žien prestane cvičiť, len čo sa dozvedia, že čakajú dieťa. Prirodzene, majú strach, aby fyzickou aktivitou svoje tehotenstvo neohrozili. Opak je však pravdou,“ uvádza v knihe Tehotenstvo v obrazoch, ktorú napísal so spolupracovníkmi.

Ak má tehotenstvo normálny priebeh, jediné, čo bráni športovaniu, je veľké brucho v poslednom trimestri, ktoré tlakom na bránicu obmedzuje dýchanie a znižuje pohyblivosť.

Príkladom je napríklad niekdajšia úspešná atlétka Lucia Klocová, ktorá v prvom tehotenstve behávala do siedmeho mesiaca. V rozhovore pre ahojmama.sk vlani opisovala, že sa cítila naozaj veľmi dobre a ani nevedela, čo je to byť tehotná. Druhé však už bolo iné. „Prvé tri mesiace som pociťovala únavu, veľmi mi kolísal tlak a mala som príšerne chute. Napríklad višňový kompót so šľahačkou a kyslé uhorky k tomu. No a keď som sa po štyroch mesiacoch rozhodla ísť si zaklusať, po kilometri sa mi vrátili všetky zlé stavy, takže s behom som skončila na ďalších 10 mesiacov,“ vravela.

Cvičenie však väčšinou podľa odborníkov zmierňuje nepriaznivé hormonálne vplyvy ako nechutenstvo, nutkanie na vracanie, plačlivosť, náladovosť i strach z pôrodu. Ako vysvetľuje Michal Holáň, žena sa sústredí na cviky a odpútava sa tým od svojich obáv a problémov.

Extrémne výkony neodporúča, skôr športovať pre radosť z pohybu. „Cvičenie zabraňuje vzniku kŕčových žíl, plochých nôh, zápchy, slúži ako prevencia hemoroidov a zvyšuje vitálnu kapacitu pľúc,“ vyratúva plusy MUDr. Holáň v spomínanej knihe. Okrem toho zlepšuje držanie tela a spevňuje svaly panvového dna. No a v neposlednom rade spôsobuje príjemnú stimuláciu aj bábätku v maternici.

„Dôležité je počúvať svoje telo,“ zdôrazňuje primár Holáň.

Vhodné aktivity:
  • Chôdza, tanec, pilates pre tehotné, plávanie, cvičenie vo vode, gravidjoga, bicyklovanie na stacionárnom bicykli, mierny vytrvalostný tréning

  • Pri akýchkoľvek zdravotných ťažkostiach treba prestať – aj keď len žena dostane nádch či kašle

  • Srdcová frekvencia by nemala prekročiť 140 tepov za minútu

  • Športová aktivita sa odporúča dva až trikrát týždenne

  • Pozor, kto pred tehotenstvom nešportoval, nie je práve najlepší čas. Začať treba s pravidelnými prechádzkami a postupne si pridávať – na vzdialenosti či rýchlosti chôdze

  • (Zdroj: Tehotenstvo v obrazoch, M. Holáň a kolektív)


    Akých športov sa v tehotenstve vyvarovať:
    Beh, skoky, výpady, otrasy, vis, cvičenie na náradí, loptové hry, lyžovanie, jazda na koni, potápanie


    ANKETA:

    Cvičili ste v tehotenstve?

    30,8%



    38,5%



    7,7%



    23,1%










    Tehotenstvo - ďalšie články

    Ďalšie články v rubrike >