V Múzeu liptovskej dediny v Pribyline začal premávať nový historický vláčik

TASR, 8. júna 2020 o 04:16

Historická vlaková súprava Považskej lesnej železnice začala premávať v areáli Múzea liptovskej dediny v Pribyline. Po Kysuciach a Orave je to už tretia funkčná železnička v Žilinskom kraji. Návštevníkov vláčik odvezie od expozície ľudovej architektúry k depu železnice.

Turisti sa môžu povoziť na historickom vláčiku.

Foto: Múzeum liptovskej dediny

Vláčik začal pre verejnosť jazdiť od soboty 6. júna. V júni a septembri bude jazdiť cez víkendy, v čase prázdnin aj v piatky. Do vlakov bude povinná rezervácia. Nástup je možný na zastávke Depo alebo zastávke Dedina, jazda je jednosmerná. „Tešíme sa každej atrakcii, ktorá pribudne v našom regióne. Je to ďalší impulz k tomu, aby návštevníci prišli na Liptov a vbehli do dovolenkového režimu," zhodnotila Katarína Šarafínová z Oblastnej organizácie cestovného ruchu Región Liptov.

Pri stavbe železnice použili pôvodné technológie, montovalo sa ručne. Upravili takmer kilometer dlhú trať, oceľový most a dve nástupištia, kadiaľ bude premávať historická vlaková súprava zachránená z pôvodnej železnice.

„Je to niečo výnimočné, že sa nám podarilo lesnú železničku po 40-tich rokoch obnoviť. Mali sme šťastie aj na ľudí, ktorých spojila dobrá vôľa a záujem tento projekt zrealizovať," povedal riaditeľ správcovského Liptovského múzea v Ružomberku Martin Krupa.

Úzkorozchodnú trať spájajúcu areál múzea s depom Považskej lesnej železnice dobudoval prostredníctvom eurofondov Žilinský samosprávny kraj (ŽSK). Riaditeľ odboru kultúry Úradu ŽSK Martin Hromada zdôraznil, že hlavným cieľom rekonštrukcie lesnej železničky bola záchrana kultúrneho dedičstva. „Je to pripomienka toho, ako sa kedysi žilo. Železnica vždy prinášala život do regiónov. Z pohľadu rozvoja cestovného ruchu máme pomerne veľké očakávania, pretože sa významným spôsobom rozšíri ponuka služieb múzea. Sprevádzkovali sme jedinú takúto železničku na Liptove a tretiu v Žilinskom kraji," skonštatoval.

Považská lesná železnica bola v prevádzke 60 rokov a predstavovala spojenie medzi Liptovským Hrádkom a Liptovskou Tepličkou. „Bola jedinou lesnou železnicou, ktorá vykonávala pravidelnú osobnú dopravu. Okrem dreva vozila aj ľudí a v prípade potreby tiež tovar. Zabezpečovala teda verejnú dopravu v regióne," vysvetlil Juraj Veselý z občianskeho združenia Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici, ktoré stojí za myšlienkou jej funkčnej prezentácie.

Skanzen v Pribyline je najmladším slovenským múzeom v prírode. Vlani ho navštívilo viac ako 53 tisíc návštevníkov.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Voľný čas - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >