Táňa Pauhofová je jednou z tvárí propagujúcich Deň darovania.
Foto: Pravda, Robert HüttnerVítaná je akákoľvek forma pomoci. Do akcie sa po druhý rok zapojí aj Slovensko. Vlani sa na darovacom dni u nás zúčastnilo vyše 40 firiem, 120 neziskových organizácií a tisíce jednotlivcov. Vyzbieralo sa 83- tisíc eur a vyše 12 ton oblečenia a iných vecí. Tento rok sa očakáva viac.
„Žijeme v dobe, kedy je všetkého veľa a návrat k minimalizmu je pre nás veľmi prospešný. Ak máme to šťastie, že žijeme tak, že máme niečoho dostatok, aj nám občas veľmi pomôže, keď si uberieme a dáme niekde inde, aby sme to vyvážili,“ hovorí herečka Táňa Pauhofová, ktorá sa stala jednou z tvárí propagujúcich zajtrajší Giving Tuesday.
Od bežných darov medzi ľuďmi môžu získať aj mimovládne organizácie či zariadenia. Napríklad vlani sa podarilo skupine mladých ľudí z bratislavského sídliska Kopčany získať pre centrum Ulita peniaze na výrobu série oblečenia.
Heslo tohto roka je Môžem, pomôžem. Akciu zastrešuje Nadácia Pontis. „Všetkým ide o to isté – podporovať a rozširovať malé skutky láskavosti. Je na každom z nás, čo si zvolí. Pomoc neziskovej organizácii, priateľovi či náhodnému človeku na ulici. Je možné darovať peniaze, materiálne veci, vlastný čas pri dobrovoľníčení, aj odborné poradenstvo. Všetci môžeme byť súčasťou šírenia myšlienky Giving Tuesday,“ hovorí Jana Desiatniková z Nadácie Pontis.
„Ak môžem, daruvávam veci, bez ohľadu na tento deň. Nemám príliš rada akcie v štýle robte, lebo vám to dnes niekto káže. Hračky po deťoch sme odviezli do detského domova, nepotrebné oblečenie dávam bezdomovcom – ale priamo im, neviem prečo, kontajnerom príliš neverím. Mám rada, keď vidím priamu spätnú väzbu,“ odpovedá Bratislavčanka Klára na otázku, či prispeje do akcie.
Postup, ako sa možno zapojiť do Dňa darovania aj spoza písacieho stola – cez počítač, je na webstránke Nadácie Pontis. Možno si tam vybrať firmu, zariadenie, ako aj formu pomoci – či finančnú, dobrovoľnícku. (formulár tu)
Giving Tuesday vznikol pred šiestimi rokmi v Amerike, ako protihodnota nákupných akcií, kedy ľudia masovo kupujú výrazné zlacnené tovary a štartuje mesiac predvianočných nákupov. Riaditeľ kultúrnej inštitúcie 92nd Street Y v New Yorku Henry Timms chcel po dňoch nákupného šialenstva upriamiť pozornosť na opak - šírenie dobra a nezištného dávania. Kohokoľvek, kdekoľvek, akokoľvek. Akciu podporili veľké firmy, napríklad Pay Pal, ale aj osobnosti ako Bill Gates či vtedajší prezident Barack Obama a veľmi rýchlo sa rozšírila.
ANKETA: