Smoothie nie je bez chýb, vždy však lepšie ako keksík z obchodu

pt, 12. júla 2019 o 10:25

Na prvý pohľad sa zdá, že nič lepšie neexistuje. Množstvo vitamínov pokope v jednom pohári, aké by človek do seba nedal niekedy ani za celý deň. Rozmixované ovocie ako smoothie navyše fantasticky chutí, pohodlne sa konzumuje, tak kde je problém?

Smoothie nie je ideálny spôsob konzumovania ovocia a zeleniny, ale lepší ako žiaden.

Foto: shutterstock.com

Smoothie je naozaj jednou z najzdravších sladkostí, a vždy je lepšie dať dieťaťu smoothie ako sladkosť s umelými dochucovadlami, farbivami a nezdravými tukmi (palmový, repkový) z obchodu. Všetkého však veľa škodí, a tak je to aj so smoothie.

Na riziká častého konzumovania veľkého množstva smoothie upozorňuje aj odborník na výživu dr. Igor Bukovský. Jedným z problémov je práve pohodlné konzumovanie veľkého množstva ovocia, prípadne zeleniny, aké by sme za normálnych okolností do seba nedostali. Keď sa do organizmu dostane príliš veľa a už v podstate rozložených, hotových živín, organizmus ich totiž nedokáže tak využiť, ako pri prirodzenej konzumácii.

Pár lístkov v šaláte pomáha, rozmixované je niečo celkom iné

„Keď zjete celý špenát, hryziete ho a žujete, látky sa budú do organizmu uvoľňovať postupne a pomaly. Pri smoothie sú však všetky fytochemikálie, horčíny a iné zložky okamžite koncentrované a dostupné v tráviacom trakte. Sú v kontakte na obrovskej ploche so sliznicou aj s črevným nervovým systémom,“ vysvetľuje rozdiel Igor Bukovský vo svojom videu na youtube.

Kým napríklad pár lístkov púpavy či rukoly v šaláte podľa neho zlepšuje trávenie, lebo podporuje vyplavovanie žlče a regeneráciu pečene, rozmixované listy v smoothie vysokou koncentráciou môžu podráždiť črevný nervový systém. Človek pociťuje kŕče či má hnačku. Tieto prejavy sa často mylne pripisujú tomu, že práve prebieha detoxikácia organizmu. V skutočnosti to však tráviaci systém jednoducho nezvláda.

Rýchle vstrebávanie

Ďalšou nevýhodou smoothie podľa doktora Bukovského je to, že väčšina živín sa vstrebe už v tenkom čreve, a do hrubého ich prejde veľmi málo. Aj tam však žijú baktérie, ktoré potrebujú dôležité fytochemikálie.

Pozor na zloženie

Čo všetko v pohári máte, viete, ak si ho pripravíte doma. Kto si však kupuje hotovú zmes, mal by pozorne čítať etikety. Aj tu treba dávať pozor okrem čerstvosti na pridané chemické látky – konzervanty, farbivá a dochucovadlá. Niektorí výrobcovia pridávajú pre lepšiu chuť aj cukor. Vzhľadom na to má potom smoothie už len svojím zložením k zdravému nápoju rozhodne ďaleko.

Ako piť smoothie
Smoothie, najmä ovocné, naozaj chutí a stále platí, že radšej deťom smoothie ako sladkosť z obchodu. Tu je niekoľko odporúčaní odborníkov pri jeho konzumácii.
  • Lepšie je ovocie a zeleninu hrýzť. Ak mixujete, snažte sa o čerstvé a doma pripravené. Ak sa dá, uprednostnite zeleninové.

  • Nepridávajte cukor.

  • Pite pomaly, pocit sýtosti sa dostavuje neskôr ako pri hryzenej potrave. Veľké množstvo cukrov organizmus nedokáže spracovať, ten sa potom premieňa na tuky, čo vedie k nadváhe. Stále je to však ľahšie stráviteľné ako sladkosti z obchodu.

  • Nepite viac než dve deci denne.

  • Nekonzumujte každý deň.

  • Pozrite si VIDEO dr. Igora Bukovského o smoothie:




    Zdravie - ďalšie články

    Ďalšie články v rubrike >