„Deti majú všetko, ale nemusia nič.“ Lektor Jiří Halda priblíži, ako na výchovu a vzťahy. Hráme o 3 vstupenky na webinár!

Gabriela Bachárová, 24. januára 2022 o 04:15

Šikovný manuál pre rodičov, ktorí sa nechcú stratiť vo výchove svojich detí. Aké javy by mali nastať v živote dieťaťa, aby z neho vyrástol človek s vnútorne spokojným životom? Ako deti dozrievajú emočne i sociálne? Aké potreby majú v priebehu vývoja a ako sa ich skladba mení? Odpovede ponúkne skúsený lektor Jiří Halda na webinároch vo štvrtok 27. januára a vo štvrtok 24. februára.

Na čo sa vo výchove zamerať, o tom bude hovoriť Jiří Halda.

Foto: archív

Tri vstupenky na webinár o výchove detí, ktorý sa koná 27. januára, môžete vyhrať, ak nám odpoviete na jednoduchú súťažnú otázku. Tá znie: Aký názov majú oba webináre pre rodičov? Odpoveď nájdete v rozhovore s odborníkom i na konci článku v podrobnostiach o webinároch. Jednoduchý súťažný formulár, ktorého vyplnením sa do súťaže zapojíte, je pripravený na použitie na konci článku. Výhercom sa s podrobnosťami ozve organizátor.

Na začiatku roka budete mať dva webináre. Na čo sa v nich zameriate a pre koho sú určené?
Tieto webináre sú určené predovšetkým rodičom detí a pedagógom, ktorí sa venujú deťom predškolského a mladšieho školského veku. V tom prvom (Maličkosti, na ktoré by sme pri výchove detí nemali zabúdať) sa zameriam na rozvoj potrieb menších detí a na to, ako veľký význam hrajú vo výchove zdanlivé maličkosti. V tom druhom (Dieťa nie je malý dospelák a dospelák nemá byť veľké dieťa) zase na to, ako významné je, aby deti vstupovali do reálneho života, teda na základnú školu, pripravené a primerane sociálne kompetentné.

Čo je dôležité vo výchove, priblížia webináre.

Foto: archív

O výchove prednášate, píšete, venujete sa jej v praxi. Na čo ste za tie roky skúseností prišli – ako vyzerá výchova dnes a na čom potrebujú rodičia najviac popracovať?
Rodičia si viac než kedykoľvek predtým výchovu veľmi zjednodušujú. Je to paradox – teoreticky vzaté máme čím ďalej, tým jednoduchší život, ale prakticky stíhame čím ďalej, tým menej a čoraz viac sa ponáhľame. Na jednej strane zaškoľujeme čoraz mladšie deti, ale na druhej strane ich na takúto zmenu nedokážeme pripraviť. Dnes majú deti prakticky všetko, ale nemusia si nič zaslúžiť. Na jedenie majú len to, čo im chutí, ale na jeho príprave sa nijako nepodieľajú. Ich sociálna cena nemá obsah, máloktoré dieťa vám v predškolskom veku dokáže povedať, čím je doma užitočné. Predtým deti jednoducho museli, väčšinou z organizačných dôvodov – bolo to jednoducho treba. Dnes od nich nič nechceme a potom sa hneváme, že ich nič nebaví a nič nevedia. Takže, jednoducho povedané, je treba deti učiť, aby zvládli život samé – primerane ich veku – a naučili sa byť samostatné, nezávislé, kompetentné a užitočné. O tom všetkom budeme hovoriť.

Veľa rodičov sa dnes cíti stratenými. V mnohých situáciách sa nemôžu pozrieť na to, ako sa k nim správali ich rodičia, pretože také situácie v minulej dobe neexistovali. Ako sa vysporiadať s technológiami a ich prienikom do našich životov?
To je zložitá otázka. Viete, rodičia to jednoducho robia tak, ako vedia. (úsmev). A veľmi často to nevedia veľmi dobre. Preto je tiež rozdiel medzi dospelosťou a plnoletosťou. Plnoletý človek má formálne kompetencie a práva. Ale dospelý - myslím tým primerane zrelý - človek sa snaží nielen volať po svojich právach, ale aj chápať fakt, že práva sú vyvážené povinnosťami. A že nemá len slepo presadzovať svoje názory, ale chápať rozdiely medzi názormi a faktami.

S technológiami je to zložité – vieme, že bez nich to už nejde. Ale ako a v akej miere s nimi zoznamovať deti, to je zložitou otázkou. Na prvom mieste preto, že posadiť dieťa pred televízor či k mobilu je pohodlné. Navyše, deti vidia, ako to stále máme v ruke, tak to logicky považujú za rovnako dôležité. Ale technika má mnoho pozitívnych vplyvov, a preto na ňu nechcem len nadávať. Platí však pravidlo, že do troch rokov je lepšie deťom techniku do rúk nedávať vôbec. So stúpajúcim vekom treba riešiť nielen to, ako dlho, ale predovšetkým, ako dlho v jednom kuse. Pre dieťa je menej škodlivé, keď má techniku v ruke trikrát po 20 minút, ako v jednom kuse 60 minút. Ale kľúčové je aj to, na čo sa pozerá a či rodičia vedia z toho, čo videlo, niečo vyťažiť. Nedávno som hovoril s otcom, ktorý všetky domáce chlapské práce robí so svojím štvorročným synom. Vždy si pozrú postup na YouTube a potom to vypnú a pracujú podľa videného postupu. Zrazu vidíte, že nič nie je čiernobiele. Inými slovami – nie je na to návod a je to významne na každom z rodičov.

Psychoterapeut Jiří Halda.

Foto: archív

Dnešná doba priniesla ešte jednu výzvu, akej nikto z nás predtým nečelil, a to pandémia a výrazné obmedzenie sociálnych kontaktov, učenie sa z domu a podobne. Ako sa to prejavuje na výchove a čo by ste poradili v tejto dobe rodičom, ktorí sú už, často, na pokraji síl?
Viete, pandémia ukázala, že pamäťové učenie a bifľovanie je k ničomu, rovnako sme zistili, že spolu nevieme veľmi byť. Kľúčová kompetencia je gramotnosť, nie slonia pamäť. Teda vedieť gramotne pracovať s informáciami, ktoré si viem gramotne zistiť. Ale správne spomínate pojem sociálne kontakty. Rozumný učiteľ sa s deťmi hlavne rozprával a v rámci technických možností podporoval komunikáciu medzi deťmi. V školstve sme precenili obsah predmetov a fakt, že deti sa v škole toho najviac naučia tzv. mimovoľne, teda od ostatných detí.

Úloha učiteľa je naozaj úlohou sprievodcu, ktorý vie, čo je dôležité. A to sú vzťahy. Keď fungujú vzťahy, deti sa naučia aj zložité témy ľahko. A keď nefungujú, deti prejavujú voči učeniu odpor. Preto odporúčam – nepreceňovať školu z hľadiska obsahu. Kto chce niečo náročné študovať, musí rovnako sám významne pridať. Je potrebné rozvíjať vzťahy, komunikáciu, sociálne kompetencie. A rodičom radím – netlačte na prospech, zaujímajte sa o seba navzájom. Hrajte spoločenské hry, snažte sa každý deň aspoň na chvíľu ísť všetci von. Jedzte striedmo a primerane zdravo a striedajte sa v príprave jedla. Nechajte si vzájomne aj pokoj, ak to aspoň trochu ide. Cieľom byť spolu radi a zdieľať pocit intimity rodiny. Problém je, že to spontánne vie ten, kto v intimite rodiny vyrástol. Pre toho, kto nie, je to veľmi bolestivé učenie. Ale dôležitá informácia na koniec – len to, čo vzniká s problémami a prácou, považujeme za cenné. (úsmev)

Mgr. Jiří Halda je učiteľ, špeciálny pedagóg, logopéd, lektor a diagnostik. Špecializuje sa na deti predškolského veku. Zameriava sa predovšetkým na problematiku výchovy detí, predškolskej zrelosti a procesov učenia. Je absolventom Pedagogickej fakulty v Hradci Králové a Univerzity Palackého v Olomouci. V rokoch 1993 – 2006 pôsobil ako učiteľ a špeciálny pedagóg na základných a špeciálnych školách a v Pedagogicko-psychologickej poradni v Olomouci. Od roku 2006 pôsobí ako lektor, diagnostik, intervent a personálny poradca.


Viac o webinároch

Maličkosti, na ktoré by sme pri výchove detí nemali zabúdať
27. 1. (štvrtok)
Štart: 19:00 hod.
Vstupenky: bit.ly/Malickosti2701
Udalosť na Facebooku: www.fb.com/events/622282418821468

Dieťa nie je malý dospelák a dospelák nemá byť veľké dieťa
24. 2. (štvrtok)
Štart:19:00 hod.
Vstupenky: bit.ly/Dospelak2402
Udalosť na Facebooku: www.fb.com/events/630143468235536

Chcem súťažiť!

Aký názov majú oba webináre pre rodičov?

Zúčastniť sa súťaže





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Výchova a vzťahy - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >