Aj deti s hendikepom majú právo vzdelávať sa v normálnych školách.
Foto: Shutterstock.comNeznamená to, že u nás je viac detí s hendikepmi. Príčina je iná, školy často nevedia týchto žiakov prijať a pracovať s nimi. Zúfalo chýbajú pracovníci, ktorí by sa mohli deťom so špeciálnymi vzdelávacími potrebami venovať.
Na tento rok žiadali školy od ministerstva školstva 5 845 vzdelávacích asistentov pre 16 583 hendikepovaných žiakov. Na školách ich však funguje len 2 347, čo je menej ako polovica schválených žiadostí. V priemere len každá piata škola má vlastného špeciálneho pedagóga a na jedného školského psychologa pripadá až tritisíc detí.
Na Slovensku sa v špeciálnych školách vzdeláva až polovica detí s hedikepmi. „Spomedzi európskych krajín je Slovensko na prvom mieste v podiele detí vzdelávaných v špeciálnych triedach a školách, teda oddelene od svojich rovesníkov,“ konštatoval Ondrej Gallo, riaditeľ Nadácie pre deti Slovenska, ktorá s podporou sponzorov organizuje na Slovensku dva zaujímavé projekty na zlepšenie nepriaznivej situácie.
Škola inkluzionistov je projekt, ktorý pomáha slovenským školám s prijatím hendikepovaných žiakov. Prihlásilo sa doň 77 škôl, vybrali dvadsiatku. V nich od začiatku školského roku prebieha s pomocou šiestich regionálnych odborných konzultantiek program, ktorý ich naučí, ako sa k hendikepovaným žiakom postaviť.
Druhým projektom je internetová stránka www.ktochyba.sk určená rodičom hendikepovaných detí a odborným pracovníkom. Rodičia si na webe prečítajú dobré rady, ako svoje dieťa umiestniť do normálnej školy, ale tiež inšpiratívne príbehy rodín, ktoré to už dokázali.